Hyrian matkailualan toisen vuosikurssin opiskelijat kokivat opintojensa osana ainutlaatuisen mahdollisuuden matkustaa Barcelonaan. Opintomatkalla yhdeksän opiskelijaa pääsi syventämään asiakaspalvelutaitojaan kansainvälisessä ympäristössä. Opiskelijat viettivät kuusi työpäivää Barcelonan satamaterminaaleissa, yhteistyössä InterCruisesin kanssa.
Matkan tavoitteena oli erityisesti kehittää opiskelijoiden asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaitoja kansainvälisessä työympäristössä. Opiskelijat saivat mahdollisuuden kokeilla monenlaisia työtehtäviä, kuten matkatavarakäsittelyä, tervetulotoivotuksia, sisäänkirjautumista, jälkikirjautumista ja paikallista asiakaspalvelua. Työtehtävät vaihtelivat sen mukaan, minkä laivan kanssa he työskentelivät.
"Työtehtävät osoittautuivat sopivan helpoiksi, ja lyhyt perehdytys paikan päällä riitti jokaiselle. Lisäksi espanjalaiset kollegamme olivat erittäin avuliaita, kun ilmeni ongelmatilanteita. Olimme harjoitelleet tehtäviä ja parantaneet asiakaspalveluenglantiamme jo Suomessa, mikä teki kokemuksesta sujuvamman. Usein auttoi, kun opettaja seisoi opiskelijan vieressä tukena. Pikkuhiljaa opiskelijat alkoivat huomauttaa, että 'mene jo pois'", kertoo matkailualan opettaja Sini Rauhala.
Matkan aikana Hyrialaiset myös tutustuivat paikallisiin kulttuurikohteisiin sekä vierailivat paikallisessa koulussa. Opintomatkakokemus tarjosi opiskelijoille arvokasta tietoa ja käytännön taitoja matkailualalta samalla, kun he saivat nauttia Barcelonan kauniista ympäristöstä.
”On virkistävää nähdä, miten muualla toimitaan, ja saimme tästä paljon eväitä myös kotiluokkaan vietäväksi. Opiskelijamme pärjäsivät erinomaisesti, ja jos yksikin heistä sai tästä rohkeutta lähteä hetkeksi työskentelemään ulkomailla, olemme erittäin iloisia! Adios!”, Sini Rauhala summaa.