
Hyria kerää palautetta koulutus- ja oppisopimusopiskelijoiden työpaikkaohjaajilta sekä työpaikkojen yhteyshenkilöiltä. Palautteiden kysymykset liittyvät ammatillisten oppilaitosten ja työpaikkojen arjen yhteistyöhön, kuten toiminnan asiakaslähtöisyyteen, sopimusprosessiin, ohjaukseen ja tukeen.
Palautteessa ei arvioida yksittäisiä opiskelijoita.
Hyria hyödyntää saatua palautetta asiakaslähtöisen yhteistyön kehittämisessä. Tämän lisäksi tuloksia käytetään kansallisesti toisen asteen ammatillisen koulutuksen laadun seurantaan ja kehittämiseen. Saatu palaute vaikuttaa myös koulutuksen järjestäjien saamaan vaikuttavuusrahoitukseen.
Hyria sai kiitosta:
- yhteistyön sujuvuudesta
- näyttöjen toteutuksesta
Kehitettävääkin löytyi:
- koulutus- tai oppisopimusjakson tavoitteiden selkeyttäminen
- yhteydenpito jakson aikana
- työpaikkojen osaamistarpeiden ennakointi ja niihin vastaaminen
Eri koulutusalojen saaman palautteen välillä on myös eroja, joka kertoo myös tarpeesta varmistaa prosessin toimivuus läpi koko Hyrian organisaation.
Tarvitsemme palautetta enemmän
Molempien kyselyjen vastausaktiivisuus on toistaiseksi vain 23–28 % luokkaa.
–Arvostamme todella paljon työpaikoilta saatua palautetta ja sen antamiseen käytettyä aikaa. Toivottavasti jatkossa saisimme entistä enemmän vastauksia ja konkreettisia kehittämisehdotuksia, jotta voimme viedä yhteistyötämme oikeaan suuntaan, toivoo palvelumuotoilija Elina Sinivuori.
Näin työelämäpalautetta kysytään
- Työpaikkaohjaajilta kerätään palautetta koulutus- tai oppisopimusjakson aikana sekä päätteeksi.
- Työpaikkojen yhteyshenkilöille lähtee kysely kaksi kertaa vuodessa.
Mekin rekrytoimme oppisopimuksella

Lisää osaamista työpaikkaohjaajalle
Katso monipuolinen ja erilaisia ohjaamisen tilanteita tukeva koulutustarjontamme.