Hämeen malli - vaikuttavuutta työ- ja koulutuskokeiluihin

Image
Hämeen malli
Image
Hämeen malli

Hankkeen tarkoitus

Hämeen malli –hankkeen avulla pyritään ratkomaan Hämeen alueen työttömyystilannetta kehittämällä uutta työ- ja koulutuskokeilumallia.  

Hanketta koordinoi Lahden diakonialaitos DILA ja verkostokumppaneita ovat Avainsäätiö, Hyria ja Tavastia. 

Hankkeen kohderyhmä

- 16–64-vuotiaille hämäläisille, jotka ovat työnhakijoita, työttömiä ja/tai työn ja koulutuksen ulkopuolella olevia 

- Yrityksille ja kolmannen sektorin toimijoille, joille työ- ja koulutuskokeilujen yhteiskehittämisprosessi mahdollistaa kokeilujen hyödyntämisen uudella tavalla rekrytoinnin välineenä  

- Yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin toimijoille, jotka haluavat tulevaisuudessa mahdollistaa työ- ja koulutuskokeiluita omissa organisaatioissaan  

- Työvoimaviranomaisille, jotka hyötyvät työ- ja koulutuskokeiluiden määrän ja vaikuttavuuden lisääntymisestä 

Hankkeen tavoitteet

- Lisätä työnhakijoiden työ- ja toimintakykyä kehittämällä ja vahvistamalla työ- ja koulutuskokeiluiden roolia työllistämispalveluna

- Asemoida työ- ja koulutuskokeiluiden roolia ja toimivuutta uudessa työllisyyspalveluiden kokonaisuudessa TE-palveluiden siirtyessä kuntien vastuulle vuoden 2024 aikana

- Lisätä työkokeiluiden houkuttelevuutta työllisyyttä edistävänä toimenpiteenä pilotoimalla työkokeilujen opinnollistamista

- Tukea työ- ja koulutuskokeilijoita urapolulle kiinnittymisessä työkokeilun jälkeen

Toimenpiteet

Kehittämis- ja pilotointityössä uudelleen muotoillaan työ- ja koulutuskokeiluprosesseja selkiyttämällä työnantajan, työkokeilijan ja työyhteisön jäsenten roolia prosessissa. Toiseksi pilotoidaan mentorointimallia ja kolmanneksi kehitetään työkokeiluista viestimistä uudella, ennakkoluulottomalla tavalla. Lisäksi hankkeessa asemoidaan työ- ja koulutuskokeilujen roolia ja toimivuutta uudessa työllisyyspalveluiden kokonaisuudessa TE-palveluiden siirtyessä kuntien vastuulle (TE2024-uudistus). Hankkeessa pilotoidaan myös työ- ja koulutuskokeiluiden opinnollistamista sekä kehitetään tulevaisuusvalmennusta.