ASKELeittain asiakasymmärrykseen -hanke

Mikä on ASKELeittain-hanke?

Ammatillisen koulutuksen laadun kehittämisen painopisteitä ovat asiakaslähtöisyys sekä osaamisperusteisuus. Näitä teemoja on tärkeää nostaa keskusteluun ja pohtia, mitä ne tarkoittavat a) erityisesti opettajien ja ohjaustyötä tekevien työssä tällä hetkellä ja tulevaisuudessa sekä b) molemmat asiakasryhmät, yksilö- ja yritys/yhteisöasiakkaat huomioiden.

ASKELeittain-hanke toteutetaan yhteistyössä seuraavien oppilaitosten kanssa: Koulutuskuntayhtymä Tavastia, Lounais-Hämeen ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä (Fai), Valkeakosken ammatti- ja aikuisopisto, Kiipulan ammattiopisto ja Hyria koulutus Oy (koordinaattori).

Hankeverkoston koulutuksenjärjestäjien kautta maanntieteellisesti katetaan Pohjois-Uusimaa ja Väli-Suomi.

Miksi hanketta tarvitaan

Askel asiakaslähtöisempään koulutuksen kehittämiseen otetaan asiakasta ymmärtämällä. Tämä pätee sekä yksilö- että yritysasiakkaihin. Emme pysty tarjoamaan asiakkaan tarpeeseen sopivaa ratkaisua, ellemme osaa kuunnella ja ymmärtää heidän tilannettaan, nykyistä osaamistaan tai toimintaympäristöään.

Työnantajakontaktit ovat merkityksellisiä myös laajemmin kuin yksittäisen opiskelijan näkökulmasta. Oppilaitoksen henkilökunta oppii valmennusohjelman avulla identifioimaan työnantajan tarpeita ja mahdollisia yhteistyön alkuja ammatillisen koulutuksen kanssa. Tavoitteena on alueellisen yhteistyön lisääminen.

Hankkeen tavoitteet

ASKELeittain-hankkeen tavoitteina ovat:

  • Lisätä opettajien ja ohjaustyötä tekevien ymmärrystä siitä, mitä tarkoittavat asiakaslähtöisyys ja osaamisperusteisuus molempien asiakasryhmien (henkilö- ja yritys/yhteisöasiakkaat) parissa. Lisätään myös työnantajien ymmärrystä alueellisesti oppilaitosten ajattelutavasta ja tarpeista. Hyvä asiakassuhde perustuu molemminpuoliseen ymmärrykseen tarpeista, tavoitteista ja keinoista.
  • Rakentaa asiakasymmärryksen lisäämiseksi ja osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen työkaluja ja menetelmiä arjen työn tueksi.
  • Lisätään opetus- ja ohjaushenkilöstön kykyä tehdä opiskelijoille suunnitelmallisia ja yksilöllisiin oppimistarpeisiin pohjautuvia työssäoppimisen polkuja.
  • Valmistella työpaikkaohjaajakoulutuksen päivittämistä vastaamaan v. 2018 toimintaympäristöä.
  • Lisätä opettajien työpaikkakäyntien määrää (top-ohjauskäyntien lisäksi).
  • Lisätä opettajien ja ohjaustyötä tekevien yhteistyötä koulutusorganisaation yritys-, oppisopimus- ja/tai työelämäpalveluiden kanssa.
  • Valmennusohjelman malli tukee oppilaitoksen laatua eli toiminnan ohjauksen järjestelmää.

OKM_tekstilogo




Rahoitus:        Opetus- ja kulttuuriministeriö

Toteutusaika: 30.9.2016-31.12.2017

Lisätietoja

Anne Miettinen, hankepalvelupäällikkö

puh. 050 596 7654

anne.miettinen(at)hyria.fi