ASKELeittain asiakasymmärrykseen

Mikä oli ASKELeittain-hanke?

Ammatillisen koulutuksen laadun kehittämisen painopisteitä olivat asiakaslähtöisyys sekä osaamisperusteisuus. Näitä teemoja oli tärkeää nostaa keskusteluun ja pohtia, mitä ne tarkoittavat a) erityisesti opettajien ja ohjaustyötä tekevien työssä tällä hetkellä ja tulevaisuudessa sekä b) molemmat asiakasryhmät, yksilö- ja yritys/yhteisöasiakkaat huomioiden.

ASKELeittain-hanke toteutettiin yhteistyössä seuraavien oppilaitosten kanssa: Koulutuskuntayhtymä Tavastia, Lounais-Hämeen ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä (Fai), Valkeakosken ammatti- ja aikuisopisto, Kiipulan ammattiopisto ja Hyria koulutus Oy (koordinaattori).

Hankeverkoston koulutuksenjärjestäjien kautta maanntieteellisesti katettiin Pohjois-Uusimaa ja Väli-Suomi.

Miksi hanketta tarvittiin

Askel asiakaslähtöisempään koulutuksen kehittämiseen otetaan asiakasta ymmärtämällä. Tämä pätee sekä yksilö- että yritysasiakkaihin. Emme pysty tarjoamaan asiakkaan tarpeeseen sopivaa ratkaisua, ellemme osaa kuunnella ja ymmärtää heidän tilannettaan, nykyistä osaamistaan tai toimintaympäristöään.

Työnantajakontaktit ovat merkityksellisiä myös laajemmin kuin yksittäisen opiskelijan näkökulmasta. Oppilaitoksen henkilökunta oppi valmennusohjelman avulla identifioimaan työnantajan tarpeita ja mahdollisia yhteistyön alkuja ammatillisen koulutuksen kanssa. Tavoitteena oli alueellisen yhteistyön lisääminen.

Hankkeen tavoitteet

ASKELeittain-hankkeen tavoitteina olivat:

  • Lisätä opettajien ja ohjaustyötä tekevien ymmärrystä siitä, mitä tarkoittavat asiakaslähtöisyys ja osaamisperusteisuus molempien asiakasryhmien (henkilö- ja yritys/yhteisöasiakkaat) parissa. Lisättiin myös työnantajien ymmärrystä alueellisesti oppilaitosten ajattelutavasta ja tarpeista: hyvä asiakassuhde perustuu molemminpuoliseen ymmärrykseen tarpeista, tavoitteista ja keinoista.
  • Rakentaa asiakasymmärryksen lisäämiseksi ja osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen työkaluja ja menetelmiä arjen työn tueksi
  • Lisätä opetus- ja ohjaushenkilöstön kykyä tehdä opiskelijoille suunnitelmallisia ja yksilöllisiin oppimistarpeisiin pohjautuvia työssäoppimisen polkuja.
  • Valmistella työpaikkaohjaajakoulutuksen päivittämistä vastaamaan v. 2018 toimintaympäristöä.

       Hanketoimija Kiipulan laatima työpaikkaohjaajan opas vapaasti käytettävissä:

       Työpaikkaohjaajan kortisto (pdf) (262.8 KB)

  • Lisätä opettajien työpaikkakäyntien määrää (top-ohjauskäyntien lisäksi)
  • Lisätä opettajien ja ohjaustyötä tekevien yhteistyötä koulutusorganisaation yritys-, oppisopimus- ja/tai työelämäpalveluiden kanssa
  • Tukea valmennusohjelman mallilla oppilaitoksen laatua eli toiminnan ohjauksen järjestelmää.

OKM_tekstilogo




Rahoitus:        Opetus- ja kulttuuriministeriö

Toteutusaika: 30.9.2016-31.12.2017

Lisätietoja

hankepalvelut(at)hyria.fi


Käytämme evästeitä parantaaksemme sivuston toimintaa sekä mainonnan kohdentamiseen. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön.