Luonto-ohjaaja suunnittelee ja toteuttaa luonto-ohjelmapalveluita, ohjaa erilaisia ryhmiä turvallisesti maastossa ja luontokohteissa sekä toimii monipuolisissa luontoon liittyvissä asiakaspalvelutehtävissä.
Kenelle tarkoitettu
Luonto- ja ympäristöalan perustutkinto, luonto-ohjaaja, on suunnattu henkilöille, joita kiinnostaa luonto-ohjelmapalveluiden toteuttaminen, ihmisten ohjaaminen erilaisissa luontoympäristöissä ja luonnon tuottama hyvinvointi.
Luonto-ohjaaja suunnittelee ja toteuttaa luonto-ohjelmapalveluita, ohjaa erilaisia ryhmiä turvallisesti maastossa ja luontokohteissa sekä toimii monipuolisissa luontoon liittyvissä asiakaspalvelutehtävissä.
Tutkintoon valmistava koulutus lisää tietoa kasveista ja eläimistä sekä kestävällä tavalla toimimisesta ja kulutuksen vähentämisestä sekä lisää valmiuksia ohjata erilaisia ryhmiä luonnossa. Luontoperustaiset hyvinvointipalvelut on koulutuksen keskeinen sisältö.
Näytä vähemmän
Tutkintokoulutus toteutetaan monimuoto-opiskeluna, johon sisältyy lähiopetusta, työpaikalla järjestettävää koulutusta, itseopiskelua, verkko-opiskelua. Keskeinen osa ammattitaidosta hankitaan alan työpaikoilla, joten yhteydet työelämään ovat arvokkaita ja tukevat opintojen suorittamista menestyksellisesti.
Näytä vähemmän
75 lähipäivää, jotka sijoittuvat pääsääntöisesti ensimmäiselle opiskeluvuodelle. Lähiopetus on käytännönläheistä ja sisältää maastoretken. Lähipäivät koululla pidetään klo 8.30 - 15.30. Maastojaksojen päivien pituudet vaihtelevat. Heinäkuussa ei ole lähipäiviä, mutta kesä- ja elokuussa on.
Näytä vähemmän
Hinta: 0€
Oppivelvollisuuden lain piirissä olevat opiskelijat
Koulutus on maksuton oppivelvollisuuslakia koskeville opiskelijoille sen kalenterivuoden loppuun, jona opiskelija täyttää 20 vuotta. Maksuttomuus koskee seuraavia:
- opetuksessa tarvittavat oppikirjat ja muut materiaalit
- opetuksessa tarvittavat työvälineet, -asut ja -aineet
- tutkintoon kuuluvat välttämättömät lupakortit ja pätevyydet
Oppivelvollisuuslaki koskee pääosin vuonna 2005 tai sen jälkeen syntyneitä henkilöitä. Oppivelvollisuuslaista voi lukea lisää Opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilta.
Muut opiskelijat
Myös muille opiskelijoille itse koulutus on maksutonta. Kustannuksia saattaa aiheutua kuitenkin seuraavista:
- opetuksessa tarvittavat oppikirjat ja muut materiaalit
- opetuksessa tarvittavat työvälineet, -asut ja -aineet
- tutkintoon kuuluvat välttämättömät lupakortit ja pätevyydet
Myös muille opiskelijoille koulutus on maksutonta. Oppikirjat ja muun opiskelumateriaalin opiskelija kustantaa itse. Opiskelijan kustannettavaksi jäävät henkilökohtaiset retkeilyvarusteet (mm. asusteet, jalkineet, kantolaitteet ja makuupussi). Muita kustannuksia aiheutuu mm. maastojaksoista, pätevyyskorttien suorittamisesta ja ruokailuista.
Näytä vähemmän
Hakijoihin otetaan yhteyttä viimeistään hakuajan päättymisen jälkeen. Hakijoita on yleensä kaksin- tai kolminkertainen määrä aloituspaikkohin verrattuna, joten perustele hakemuksessasi hyvin, miksi sinut pitäisi valita tähän koulutukseen.
Näytä vähemmän
Hyrian opiskelijavalinnoissa käytetään alasta riippumatta 30 pisteen arviointiskaalaa. Arviointi jakautuu kolmeen osa-alueeseen: Motivaatio, Opiskeluvalmiudet ja Työelämävalmiudet. Kunkin osa-alueen maksimipisteet ovat 10 pistettä. Pisteytyskriteereissä on suoraan hakemuksesta arvioitavia tietoja sekä erillisen soveltavuuskokeen tai haastattelun perusteella arvioitavia kohtia. Tämän lisäksi koulutus-/tutkintokohtaisesti voi olla käytössä ennakkotehtävä/-tehtäviä, jolla karsitaan suurista hakijamääristä haastateltavaksi pyydettävät hakijat.
Motivaatiota mittaamalla pyritään selvittämään, miksi opiskelija hakeutuu koulutukseen ja siten tunnistamaan motivoituneet opiskelijat.
Työelämätaitojen mittaamalla pyritään arvioimaan hakijan soveltuvuutta alalle sekä yleisiä työelämätaitoja.
Opiskeluvalmiuksia mittaamalla halutaan kartoittaa opiskelijalla olevia valmiuksia ammatillisessa koulutuksessa suoriutumiseen.
Kielitaito osoitetaan kielikokeella tai vastaavalla todistuksella, mikäli äidinkieli on muu kuin suomi.
Kielikoe
Hyrian opetuskieli on suomi. Hakijan kielitaito tulee olla alan vaatimukset täyttävä. Kyseessä olevan alan kielitaitotason vaatimus on A2.2.
Saat kutsun kielikokeeseen, jos äidinkielesi on muu kuin suomi. Voit osoittaa suomen kielen osaamisesi ilman kielikoetta, jos sinulla on:
- Yki-todistus arvosanalla 3
- Valtionhallinnon kielitutkinto arvosanalla Hyvä
- alle 3 kuukautta vanha Valman tai koto-koulutuksen kielitodistus, jossa kielitaitotason vaatimus on A2.2
- perusopetuksen päättötodistuksessa S2-opinnot vähintään arvosanalla 7
- suomen kielellä suoritetun lukion päättötodistus
- suomen kielellä suoritettu ammatillinen tutkinto
Lähetä kielitaidon osoittavat todistukset internetin kautta. Mene osoitteeseen www.turvaposti.fi ja kirjoita ”Lähetä turvapostia vastaanottajalle”-kohtaan hakemusliitteet@hyria.fi ja paina lähetä. Sitten voit lähettää liitteet. Älä käytä tavallista sähköpostia.
Liitteiden on oltava perillä viimeistään viisi työpäivää ennen kielikoepäivää. Saat tiedon, riittävätkö todistuksesi osoittamaan kielitaitosi vai tuleeko sinun osallistua kielikokeeseen.
Kielikokeet järjestetään joka kuukauden parillisen viikon keskiviikkona klo 9-14. Paikka ilmoitetaan kutsussa.
Näytä vähemmän
Luonto- ja ympäristöalan perustutkinto, luontoalan osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat (30 osp)
Luonto- ja ympäristöalalla toimiminen (30 osp)
Opiskelija
Ympäristövastuullisuus ja kestävä kehitys
Opiskelija
- ymmärtää kestävän kehityksen ulottuvuudet omassa toiminnassaan
- selvittää alan, työpaikan tai oman työtehtävän ympäristövaikutuksia
- arvio ja vertailee toimintaan liittyviä kestävän kehityksen ratkaisuja
- valitsee parantamiskohteen ja arvioi muutoksen vaikutuksia
- huomio jatkuvan parantamisen merkityksen
- ymmärtää kierrätyksen ja kiertotalouden merkityksen luonnonvarojen ja materiaalin kestävässä kuluttamisessa
- toimii energiaa ja vettä säästäen työssään
- minimoi syntyvää jätettä sekä lajittelee, kierrättää ja uusiokäyttää materiaaleja.
Toimintaympäristö
Opiskelija
- tunnistaa paikallisen toimintaympäristönsä erityispiirteet
- tunnistaa ajankohtaisia luonto- ja ympäristöaiheita
- ymmärtää perustiedot globaaleista ympäristöongelmista ja niiden vaikutuksen omaan toimintaympäristöönsä
- ymmärtää perustiedot ilmastonmuutoksesta sekä keinoja sen hillintään ja siihen sopeutumiseen omassa toimintaympäristössä
- noudattaa voimassa olevaa luonto- ja ympäristöalan lainsäädäntöä
- toimii jokamiehenoikeuksien ja lupakäytänteiden mukaisesti
- noudattaa työelämän pelisääntöjä ja tietää omat oikeutensa ja velvollisuutensa työlainsäädännön ja työehtosopimuksien pohjalta.
Ekologian perusteet ja lajintuntemus
Opiskelija
- tunnistaa ekosysteemejä ja niiden muutoksiin vaikuttavia tekijöitä
- ymmärtää aineiden kierron ekosysteemissä
- ymmärtää lajien väliset riippuvuussuhteet
- tunnistaa eri lajeja sekä niiden elinympäristöjä
- tunnistaa suojeltuja ja uhanalaisia lajeja sekä niiden elinympäristöjä
- ymmärtää luonnon monimuotoisuuden merkityksen.
Maastossa liikkuminen ja työskentely
Opiskelija
- tunnistaa työhön ja toimintaympäristöön liittyvät vaaratekijät ja niiden aiheuttamat turvallisuusriskit
- osaa alallaan tarvittavat maastossa toimimisen perustaidot
- käyttää erilaisia suunnistusvälineitä, karttaa ja kompassia sekä digitaalisia paikantamisvälineitä
- valitsee, käyttää ja huoltaa maastossa liikkumisen varusteet ja välineet
- käyttää tarvittavia koneita ja välineitä
- toimii maastossa itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä
- toimii luonnossa ympäristöä kunnioittaen ja minimoi toimintansa vaikutukset ympäristöön
- huolehtii omasta hyvinvoinnistaan
- auttaa hätätilanteissa sekä onnettomuuden ja sairaskohtauksen sattuessa.!
- Ekologian perusteet ja lajintuntemus
- Ympäristövastuullisuus ja kestävä kehitys
- Toimintaympäristö
- Maastossa liikkuminen ja työskentely
Luontoalan osaamisala (40 osp)
Luonnossa ohjaaminen (40 osp)
Opiskelija
Luonto-ohjelmapalvelun järjestäminen
Opiskelija
- suunnittelee, valmistelee ja toteuttaa luonto-ohjelmapalveluita erilaisille asiakasryhmille oman tehtävänsä mukaisesti
- laatii palvelulle kuluttajaturvallisuuslain mukaisen turvallisuusasiakirjan
- laatii muut tarvittavat asiakirjat
- hinnoittelee palvelun ja arvioi siihen vaikuttavat kustannukset
- tunnistaa luontoalan sidosryhmiä ja verkostoja
- valitsee ja valmistelee luonto-ohjelmapalveluun sopivia kohteita
- tekee tapahtumapaikan purkamisen ja siistimisen sekä varusteiden ja välineiden huollon.
Ohjaaminen
Opiskelija
- ohjaa ryhmää
- huomioi vieraiden kulttuurien erityispiirteet
- kertoo paikallisesta luonnosta, luonnonilmiöistä ja paikallisesta kulttuurista
- ohjaa asiakkaita yhdellä vieraalla kielellä
- käyttää toiminnallisia ja osallistavia menetelmiä ryhmää ohjatessaan
- huolehtii omasta ja asiakkaiden hyvinvoinnista ja turvallisuudesta.
Asiakaspalvelu
Opiskelija
- esiintyy luontevasti ja vuorovaikutteisesti
- huomio tasapuolisesti koko asiakasryhmän
- reagoi välittömään asiakaspalautteeseen rakentavasti
- kerää asiakaspalautteen tapahtuman jälkeen ja tekee kehittämisehdotuksia sen pohjalta
- noudattaa yrityksen antamia asiakaslupauksia ja laatutavoitteita.
Luonnontuntemus
Opiskelija
- hyödyntää luontoympäristön paikallisia erityispiirteitä
- hyödyntää työssään luontoa hyvinvoinnin tuottajana
- tunnistaa eri lajeja sekä niiden elinympäristöjä
- ohjaa asiakkaita tekemään havaintoja luonnosta.
Luonnossa liikkuminen
Opiskelija
- liikkuu luonnossa erilaisia välineitä ja liikkumismuotoja käyttäen
- ohjaa ryhmäänsä käyttämään erilaisia luonnossa liikkumisen välineitä
- liikkuu luonnossa turvallisesti ja vastuullisesti
- auttaa hätätilanteissa sekä onnettomuuden ja sairaskohtauksen sattuessa.
Vastuullisuus
Opiskelija
- ottaa toiminnassaan huomioon kestävän kehityksen
- ymmärtää oppaana toimimisen vastuullisuuden
- toimii huomioiden toimintaan vaadittavat luvat ja lainsäädännön.!
- Luonto-ohjelmapalvelun järjestäminen
- Ohjaaminen
- Asiakaspalvelu
- Luonnontuntemus
- Luonnossa liikkuminen
- Vastuullisuus
Valinnaiset tutkinnon osat (60 - 75 osp)
Elintarvikkeiden valmistaminen luonnontuotteista (30 osp)
Opiskelija
Luonnontuotteiden hankinta
Opiskelija
- tunnistaa, arvioi ja valitsee jatkojalostukseen soveltuvat syötävät luonnontuotteet
- noudattaa toiminnan omavalvontasuunnitelmaa
- hyödyntää alueensa perinnettä ja kulttuuria materiaalien jatkojalostamisessa
- hankkii raaka-aineita luonnontuotteiden jatkojalostukseen
- arvioi luonnontuotteen laadun soveltuvuutta raaka-aineeksi
- määrittelee tuotteen hinnoitteluun vaikuttavia tekijöitä
- toimii lainsäädännön ja määräysten mukaisesti
- hankkii tarvittavat luvat ammattimaiseen toimintaan.
Luonnontuotteiden jalostus
Opiskelija
- tekee raaka-aineille käyttötarkoituksen mukaiset esikäsittelyt
- valmistaa valituista raaka-aineista jatkojalosteen
- toimii hygieenisesti työskennellessään elintarvikehuoneistoissa ja käsitellessään pakkaamattomia elintarvikkeita
- tunnistaa tuotteen laatuun vaikuttavia tekijöitä
- käyttää jatkojalostusprosessiin kuuluvia koneita ja laitteita energiatehokkaasti
- tekee koneille ja laitteille tarvittavat päivittäiset puhdistus- ja huoltotoimet
- noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä ja huolehtii omasta työturvallisuudestaan
- pakkaa ja varastoi tuotteet niiden ominaisuudet ja säilyvyyden huomioiden
- huolehtii pakkausmerkintöjen ajantasaisuudesta noudattaen viranomaisohjeita
- lajittelee, kierrättää ja hävittää syntyvän jätteen kiertotaloutta edistäen.!
Eläimen käyttö luontoalan ohjelmapalveluissa (15 osp)
Opiskelija
Ohjelmapalvelun suunnitteleminen ja valmisteleminen
Opiskelija
- valitsee ja varmistaa eläimen sopivuuden luontoalan ohjelmapalveluun
- suunnittelee oman työnsä toimintasuunnitelman mukaisesti
- ennakoi riskejä ja laatii kuluttajaturvallisuuslain mukaisen turvallisuussuunnitelman
- seuraa ohjelmapalvelun kustannuksia ja hinnoittelee palvelutuotteen
- toimii säädösten mukaisesti.
Ohjelmapalvelussa työskenteleminen
Opiskelija
- valmistelee eläimen ohjelmapalveluun
- käyttää ja huoltaa tarvittavia varusteita
- neuvoo asiakasta eläimen kanssa toimimisessa
- kertoo eläimen hyvinvoinnista ja elinympäristöistä
- kertoo asiakkaalle toimintaympäristön historiasta ja kulttuurista
- toimii asiakaspalvelutilanteissa vuorovaikutteisesti ja selkeästi
- hoitaa palvelutilanteen myös vähintään yhdellä vieraalla kielellä
- noudattaa turvallisuusvaatimuksia niin asiakkaiden kuin eläinten kanssa
- havainnoi palvelutilanteita ja esittää kehittämisehdotuksia.
Eläimen hyvinvointi
Opiskelija
- tekee päivittäisiä eläintenhoitotöitä
- tarkkailee ja tarvittaessa edistää eläimen hyvinvointia
- ruokkii eläimiä lajityypillisesti, ravinnontarpeen huomioiden
- tunnistaa sairaan eläimen ja tilaa eläinlääkärin tarvittaessa
- tunnistaa eläimen olosuhdevaatimukset ja havainnoi poikkeamat
- huomioi työskentelyssä eläimen hyvinvoinnin ja lajinomaisen käyttäytymisen
- kuljettaa eläintä säädöksien mukaisesti.
Vastuullisuus
Opiskelija
- ottaa toiminnassaan huomioon kestävän kehityksen
- ymmärtää oppaana toimimisen vastuullisuuden
- toimii huomioiden toimintaan vaadittavat luvat ja lainsäädännön.!
Erityisryhmien ohjaaminen luonnossa (15 osp)
Opiskelija
Erityisryhmille suunnatut palvelut
Opiskelija
- suunnittelee erityisryhmien palvelukokonaisuuksia yhdessä yrittäjän, asiantuntijan tai ryhmän kanssa
- selvittää ryhmän erityistarpeet keskustelemalla ryhmän oman ohjaajan tai hoitajan kanssa
- ennakoi riskejä ja laatii kuluttajaturvallisuuslain mukaisen turvallisuussuunnitelman
- vastaa palvelun jostakin kokonaisuudesta
- valmistelee ja purkaa erityisryhmille tarkoitettuja tapahtumien toteutuspaikkoja
- ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät erityistarpeet
- auttaa hätätilanteissa sekä onnettomuuden ja sairaskohtauksen sattuessa
- toimii asetettujen laatutavoitteiden mukaisesti ja kehittää omaa toimintaansa niiden saavuttamiseksi.
Erityisryhmän ohjaaminen
Opiskelija
- ohjaa ryhmää luonnossa ottaen huomioon sen erityistarpeet ja rajoitteet
- toimii luontevasti ryhmän kanssa ja ottaa tasapuolisesti huomioon kaikki ryhmän jäsenet
- käyttää asiakasryhmälle soveltuvia ohjausmenetelmiä
- käyttää tarvittaessa havainnollistavia apuvälineitä
- avustaa tarvittaessa asiakasta luonnossa liikuttaessa.
Esteettömyys ja saavutettavuus
Opiskelija
- ottaa huomioon esteettömyyden eri ulottuvuudet työssään
- etsii ryhmän tarpeisiin sopivia esteettömiä luontokohteita ja arvioi niiden soveltuvuutta kohderyhmälle
- tunnistaa luonnon hyvinvointivaikutuksia ja hyödyntää niitä erityisryhmien ohjaamisessa.
Vastuullisuus
Opiskelija
- ottaa toiminnassaan huomioon kestävän kehityksen
- ymmärtää oppaana toimimisen vastuullisuuden
- toimii huomioiden toimintaan vaadittavat luvat ja lainsäädännön.!
Hyvinvoinnin tuottaminen eläinten avulla (15 osp)
Opiskelija
Palveluiden järjestäminen
Opiskelija
- suunnittelee palvelun, jossa eläimet ovat hyvinvoinnin edistäjinä
- arvioi eläinlajin ja -yksilön soveltuvuuden toimintaan
- ennakoi riskejä ja laatii kuluttajaturvallisuuslain mukaisen turvallisuusasiakirjansuunnitelman
- kertoo eläinten vaikutuksesta hyvinvointiin
- kertoo eläimistä ja niiden tavoista
- toimii luontevasti erilaisten asiakkaiden kanssa
- ennakoi ja välttää riskejä eläinten kanssa työskennellessä
- ohjaa asiakkaita käsittelemään eläimiä luontevasti, turvallisesti ja vastuullisesti
- käyttää ohjelmaan tarvittavia apuvälineitä ja turvalaitteita ja neuvoo tarvittaessa asiakkaita välineiden käytössä
- toimii asetettujen laatutavoitteiden mukaisesti ja kehittää omaa toimintaansa niiden saavuttamiseksi.
Eläimen hyvinvointi
Opiskelija
- hoitaa ja ruokkii eläimiä ohjeiden mukaan
- seuraa eläinten kuntoa ja hyvinvointia vastuullisen hoitajan kanssa
- huomioi työskentelyssään eläimen turvallisuuden ja varmistaa sen mahdollisuuden lajinomaiseen käyttäytymiseen
- tekee päivittäiset eläintilojen puhtaanapito- ja huoltotyöt sekä jätteiden lajittelun
- noudattaa toimintaa ohjaavia määräyksiä eläinten suojelusta ja hyvinvoinnista.
Vastuullisuus
Opiskelija
- ottaa toiminnassaan huomioon kestävän kehityksen
- ymmärtää oppaana toimimisen vastuullisuuden
- toimii huomioiden toimintaan vaadittavat luvat ja lainsäädännön.!
- Eläimet hyvinvoinnin tuottajina tilaisuuksissa
- Hyvinvointia tuottavan eläimen hoitaminen ja hyvinvointi
Hyvinvoinnin tuottaminen luonnontuotteilla (20 osp)
Opiskelija
Tuotetuntemus
Opiskelija
- tunnistaa, arvioi ja valitsee hyvinvointituotteeksi soveltuvia luonnontuotteita
- kartoittaa paikallisia raaka-ainetoimittajia ja palveluntarjoajia
- määrittelee tuotteen ja palvelun hinnoitteluun vaikuttavia tekijöitä
- huomioi raaka-aineketjun kestävyyden ja tuotteen elinkaaren
- toimii kosmetiikan hyvien tuotantotapojen mukaisesti (GMP)
- toimii tuoteturvallisuutta ja markkinoille saattamista koskevien lainsäädännön ja määräysten mukaisesti.
Hyvinvointituotteen valmistaminen
Opiskelija
- valmistaa hyvinvointituotteita reseptin mukaisilla menetelmillä
- tunnistaa käytettävien materiaalien ominaisuuksia sekä niiden vaikutuksen tuotteen laatuun
- käyttää ja huoltaa työssä tarvittavia koneita ja laitteita energiatehokkaasti
- noudattaa koneiden ja laitteiden käytössä käyttö- ja turvallisuusohjeita
- käsittelee ja säilyttää raaka-aineita tuoteturvallisuusohjeiden mukaisesti
- toimii hygieenisesti.
Asiakaspalvelu
Opiskelija
- esittelee tuotteita ja kertoo luonnontuotteiden käyttömahdollisuuksista
- toimii asiakaspalvelutilanteissa vuorovaikutteisesti ja selkeästi ja hoitaa palvelutilanteen myös vähintään yhdellä vieraalla kielellä
- käyttää luonnontuotteita ihmisen hyvänolon edistämiseksi ja osana elämystä
- huolehtii asiakkaan hyvinvoinnista ja huomioi asiakkaan yksilöllisyyden
- toimii asetettujen laatutavoitteiden ja turvallisuussuunnitelman mukaisesti
- hyödyntää asiakaspalautetta toiminnan kehittämisessä.!
Jäteasemalla työskenteleminen (20 osp)
Opiskelija
Jätehuoltoalan tuntemus
Opiskelija
- tuntee jäteasemalla kerättävät jätteet ja kierrätysmateriaalit sekä niiden jatkokäsittelymenetelmät ja -paikat
- toimii jäteasemaa koskevan lainsäädännön, määräysten ja ohjeiden mukaisesti
- tuntee kemikaalien myyntipäällysmerkinnät ja ymmärtää käyttöturvallisuustiedotteen sisällön.
Jäteasemalla työskentely
Opiskelija
- vastaanottaa, lajittelee, käsittelee ja varastoi tavanomaisia jätemateriaaleja ohjeiden mukaisesti
- vastaanottaa ja varastoi vaarallisia jätteitä ohjeiden mukaisesti
- arvioi vastaanotettavan jätteen soveltuvuutta
- huolehtii jätteiden ja kierrätysmateriaalien toimittamisesta jatkokäsittelyyn
- hyödyntää tietotekniikkaa ja tietojärjestelmiä työtehtäviensä edellyttämällä tavalla
- käyttää trukkia, pyöräkuormaajaa tai traktoria
- tekee jäteaseman huolto- ja kunnossapitotöitä
- huolehtii jäteaseman siisteydestä ja puhtaanapidosta
- ottaa jätteestä näytteen ohjeen mukaan.
Turvallinen työskentely
Opiskelija
- käyttää henkilökohtaisia suojaimia
- tunnistaa ja arvioi oman työnsä vaaroja
- huomioi myös asiakkaan turvallisuuden
- auttaa hätätilanteessa, onnettomuuden ja sairaskohtauksen sattuessa
- osaa toimia tulipalon sattuessa ja tehdä alkusammutusta.
Asiakaspalvelu
Opiskelija
- opastaa asiakkaita jätteiden lajittelussa
- toimii vuorovaikutteisesti ja selkeästi asiakaspalvelutilanteessa.!
- Jäteasemalla työskenteleminen
Jäte- ja kierrätyslaitoksessa toimiminen (20 osp)
Opiskelija
Käsittelyprosessin tunteminen
Opiskelija
- tuntee käsittelyprosessin pääpiirteet alusta loppuun
- tuntee käsittelyn alku-, sivu- ja lopputuotteet
- ymmärtää käsittelyyn soveltuvan materiaalin ominaisuudet ja rajoitteet
- toimii käsittelyä ohjaavan lainsäädännön, määräysten ja ohjeiden mukaisesti.
Käsittelylaitoksessa työskentely
Opiskelija
- käyttää laitoksen koneita turvallisesti
- sammuttaa, käynnistää ja hätäsammuttaa käsittelyprosessin tai sen osan
- tekee päivittäisiä tarkastuksia ja huoltotoimenpiteitä
- käyttää työhönsä liittyviä tavanomaisia käsityökaluja
- osaa toimia käsittelyprosessin häiriötilanteessa
- arvioi käsittelyyn tulevan materiaalin soveltuvuutta käsittelyyn
- arvioi käsittelyn sivu- ja lopputuotteiden laatua
- arvioi käsittelyprosessin toimintaa eri mittareiden avulla
- työskentelee yhdessä muiden käsittelylaitoksen työntekijöiden kanssa
- hyödyntää tietotekniikkaa ja tietojärjestelmiä työnsä edellyttämällä tavalla.
Turvallinen työskentely
Opiskelija
- käyttää henkilökohtaisia suojaimia
- tunnistaa ja arvioi oman työnsä vaaroja
- huomioi myös muiden työntekijöiden turvallisuuden
- auttaa hätätilanteessa, onnettomuuden ja sairaskohtauksen sattuessa
- osaa toimia tulipalon sattuessa ja tehdä alkusammutusta.!
- Jäte- ja kierrätyslaitoksessa toimiminen
Jäte- ja kierrätysneuvonta (20 osp)
Opiskelija
Jätehuollon lainsäädäntö ja viranomaismääräykset
Opiskelija
- noudattaa ajantasaista jätehuoltoa koskevaa lainsäädäntöä ja viranomaismääräyksiä
- noudattaa jätehuollon ja kierrätyksen paikallisia toimintaohjeita
- tuntee kemikaalien myyntipäällysmerkinnät ja ymmärtää käyttöturvallisuustiedotteen sisällön
- ohjaa asiakkaita lakien ja määräysten mukaiseen toimintaan.
Jätehuollon ja kierrätyksen ympäristövaikutusten arvioiminen
Opiskelija
- tekee asiantuntijoiden kanssa selvityksiä jätehuollon ja kierrätyksen ympäristövaikutuksista ja ympäristövaikutusten vähentämisestä
- käyttää tietoa elinkaari- ja ympäristövaikutusten arvioinneista ja ympäristövaikutusten vähentämisestä jäte- ja kierrätysneuvonnassa
- tunnistaa jätehuoltoon ja kierrätykseen liittyvät vaaratekijät ja niiden aiheuttamat turvallisuusriskit.
Jäte- ja kierrätysneuvonta
Opiskelija
- osaa tunnistaa, lajitella ja käsitellä erilaisia jätejakeita ja kierrättää materiaalia
- neuvoo jätehuoltoa ja kierrätystä koskevissa tilanteissa
- käyttää ympäristöviestinnän menetelmiä
- toimii yhteistyössä erilaisten asiakkaiden kanssa sekä oman työryhmänsä aktiivisena jäsenenä
- arvioi työn onnistumista ja perustelee käytetyt työmenetelmät
- huomioi kohteen turvallisuusvaatimukset.
Neuvontamateriaalin laatiminen
Opiskelija
- laatii neuvontamateriaalia erilaisiin jätehuoltoa, kierrätystä ja materiaalitehokkuutta koskeviin tilanteisiin, myös eri ikäryhmille.!
- Jäte- ja kierrätysneuvonta
Kalastuspalveluissa toimiminen (15 osp)
Opiskelija
Kalastuksen perustaidot
Opiskelija
- tunnistaa yleisimmät kalalajit, niiden elintavat ja elinympäristövaatimukset
- noudattaa kalastusta, kalankäsittelyä ja vesillä liikkumista koskevaa lainsäädäntöä työssään
- valitsee ajankohtaan ja tavoitteeseen sopivan pyyntimenetelmän vuodenajan mukaan.
Kalastus
Opiskelija
- käsittelee, asettaa ja huoltaa erilaisia pyydyksiä
- kalastaa sopivalla pyyntimenetelmällä
- käsittelee kalat oikealla tavalla hygieenisesti
- havainnoi kalavesien kuntoa ja ilmoittaa havainnoistaan.
Asiakaspalvelu
Opiskelija
- ennakoi riskejä ja laatii kuluttajaturvallisuuslain mukaisen turvallisuussuunnitelman
- kertoo asiakkaille kaloista ja niiden elintavoista, elinympäristövaatimuksista, kalastusmenetelmistä ja kalastuskulttuurista
- auttaa hätätilanteessa sekä onnettomuuden ja sairaskohtauksen sattuessa.
Vastuullisuus
Opiskelija
- ottaa toiminnassaan huomioon kestävän kehityksen
- ymmärtää oppaana toimimisen vastuullisuuden
- toimii huomioiden toimintaan vaadittavat luvat ja lainsäädännön.!
Kädentaidoissa ohjaaminen (15 osp)
Opiskelija
Ohjaustilanteen suunnittelu
Opiskelija
- suunnittelee kädentaitojen ohjaustilanteen valitsemalleen kohderyhmälle
- valmistee työtilan
- määrittelee tilaisuuden hinnoitteluun vaikuttavia tekijöitä
- laatii asiakasryhmälle ohjeistuksen tilaisuudesta.
Työmenetelmät ja materiaalit
Opiskelija
- valitsee, hankkii ja varastoi kohderyhmälle sopivan luonnon- tai kierrätysmateriaalin
- arvioi käytettävien materiaalien menekin
- arvioi suojainten, työvälineiden ja työmenetelmien soveltuvuutta kyseiseen työhön sekä kohderyhmälleen
- etsii ideoita ja käyttää niitä ohjaustyössä.
Turvallisuustekijät
Opiskelija
- huomioi toiminnan turvallisuuden ja vastuullisuuden
- käyttää materiaalin työstämiseen tarvittavia välineitä turvallisesti
- lajittelee, kierrättää ja hävittää syntyvän jätteen kiertotaloutta edistäen.
Ohjaustilanne
Opiskelija
- ohjaa erilaisia henkilöitä ja ryhmiä yksilöiden tarpeet huomioiden
- toimii vuorovaikutteisesti ja selkeästi
- neuvoo asiakasryhmää materiaalin käytössä
- ohjaa ryhmää ja yksilöitä työtapojen ja menetelmien käyttämisessä
- toimii vastuuntuntoisesti ja tehtyjen sopimusten mukaisesti.!
Luonnontuotekasvien viljeleminen (30 osp)
Opiskelija
Viljelyn suunnittelu
Opiskelija
- valitsee viljeltävän luonnonkasvin
- selvittää kasvin viljelyominaisuuksia
- tekee valittuun tuotantotapaan soveltuvan viljelysuunnitelman
- vertailee eri viljelymenetelmiä ja valitsee tuotantotapaan sopivan viljelytekniikan
- osaa toimia luonnonmukaiselle viljelylle asetettujen määräysten mukaisesti
- toimii lainsäädännön ja määräysten mukaisesti.
Viljelytöiden tekeminen
Opiskelija
- toteuttaa viljelysuunnitelmaa ja tekee viljelymuistiinpanot
- dokumentoi omavalvonnan, laatujärjestelmän ja valitun tuotantotavan vaatimat dokumentit
- arvioi maan kasvukuntoa ja viljelysuunnitelman soveltuvuutta ja kasvukauden olosuhteita
- tekee tarvittavia viljelytöitä
- noudattaa luonnonkasveille ja viljelymenetelmälle soveltuvaa kasvinsuojelumenetelmää
- käyttää energiaa, vettä ja materiaaleja tarkoituksenmukaisesti ja säästeliäästi
- käyttää ja huoltaa viljelyssä käytettäviä työvälineitä
- työskentelee järjestelmällisesti ja ergonomisesti
- huomioi oman ja muiden turvallisuuden.
Sadonkorjuu, varastointi ja pakkaus
Opiskelija
- tekee oikea-aikaisen sadonkorjuun
- varastoi satoa luonnontuotteen ominaisuudet huomioiden
- käyttää tilanteeseen sopivia pakkausmateriaaleja ottaen huomioon niiden vaikutuksen ympäristöön
- tekee oikeat pakkausmerkinnät säädösten mukaisesti.
Vastuullinen toiminta
Opiskelija
- selvittää ja laskee tuotannon kannattavuuteen vaikuttavat tekijät ja hinnoittelee tuotteen
- tunnistaa asiakasryhmät
- valitsee tuotteelleen sopivan markkinointimenetelmän
- seuraa alan kehitystä ja huomioi kestävän kehityksen merkityksen toiminnassa
- hyödyntää verkostoitumismahdollisuuksia ja yhteistyön sidosryhmien kanssa.!
Luonto-ohjaamisen erityisosaaminen (20 osp)
Opiskelija
Palvelun suunnitteleminen ja valmisteleminen
Opiskelija
- suunnittelee asiakasryhmää kiinnostavan ohjelmatuotteen omaa erityisosaamistaan hyödyntäen
- huomioi palveluun liittyvät taito- ja pätevyysvaatimukset
- ennakoi riskejä ja laatii kuluttajaturvallisuuslain mukaisen turvallisuussuunnitelman
- laatii asiakkaalle tarvittavan ennakko-ohjeistuksen
- laatii kustannuslaskelman, josta selviää hinnan muodostuminen.
Palvelun toteuttaminen
Opiskelija
- hyödyntää erityisosaamistaan luontopalvelun toteuttamisessa
- ottaa huomioon asiakasryhmän tarpeet ja rajoitteet
- avustaa asiakasta tilanteen mukaisten varusteiden ja välineiden käytössä
- noudattaa laatimaansa suunnitelmaa ja aikataulua
- auttaa hätätilanteissa sekä onnettomuuden ja sairaskohtauksen sattuessa.
Asiakaspalvelu
Opiskelija
- toimii vuorovaikutteisesti ja osallistaa asiakkaita mahdollisuuksien mukaan
- huolehtii asiakkaiden hyvinvoinnista ja turvallisuudesta
- hankkii, vastaanottaa ja hyödyntää palautetta toiminnastaan.
Vastuullisuus
Opiskelija
- ottaa toiminnassaan huomioon kestävän kehityksen
- ymmärtää oppaana toimimisen vastuullisuuden
- toimii huomioiden toimintaan vaadittavat luvat ja lainsäädännön.!
Luontoperustaiset hyvinvointipalvelut (20 osp)
Opiskelija
Palvelun suunnittelu
Opiskelija
- suunnittelee palvelun yhdessä työryhmän kanssa
- ottaa suunnittelussa huomioon toiminnan vaatiman tavoitteellisuuden, ammatillisuuden, osaamisen ja vastuullisuuden
- ennakoi riskejä ja laatii kuluttajaturvallisuuslain mukaisen turvallisuussuunnitelman.
Käsitteiden ymmärtäminen
Opiskelija
- ymmärtää luontoperustaisen hyvinvointipalvelun peruselementtien ja -edellytysten keskeisen sisällön
- erottaa luontoperustaiset hyvinvointipalvelut muusta luontotoiminnasta
- nimeää luonnon hyvinvointivaikutuksia ja niiden syntymekanismeja.
Palvelun toteuttaminen
Opiskelija
- ohjaa ryhmää hyvien ohjaamisperiaatteiden mukaisesti
- käyttää luontolähtöisiä toimintatapoja tavoitteellisesti
- ohjaa asiakasta reflektoimaan kokemuksiaan
- käyttää erilaisia luontolähtöisiä harjoitteilta
- soveltaa ohjaamisessa tietoa erilaisista luontosuhteista
- soveltaa luonnon hyvinvointivaikutuksia ja niiden syntymekanismeja palvelussa asiakasryhmä huomioiden
- arvioi saavutettuja hyvinvointivaikutuksia suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
- hankkii, vastaanottaa ja hyödyntää palautetta toiminnassaan.
Vastuullisuus
Opiskelija
- hankkii, vastaanottaa ja hyödyntää palautetta toiminnassaan
- ymmärtää oppaana toimimisen vastuullisuuden
- toimii huomioiden toimintaan vaadittavat luvat ja lainsäädännön.!
- Maastossa toimiminen
- Luontotapahtumat
Maastoretken ohjaaminen (20 osp)
Opiskelija
Maastoretken suunnittelu, varustautuminen ja huoltotyöt
Opiskelija
- suunnittelee ryhmälle sopivan reitin tai luontokohteen asiakastyhmän taitotason ja tarpeen mukaan ja ennakoi mahdollisia poikkeamia reitistä
- laatii retken ruokasuunnitelman energiantarpeen huomioiden
- varustautuu itse ja ohjaa asiakkaita valmisteluissa
- laskee maastoretken kustannukset
- ennakoi riskejä ja laatii kuluttajaturvallisuuslain mukaisen turvallisuussuunnitelman
- huoltaa käytetyt varusteet ja välineet maastoretken jälkeen.
Liikkuminen maastossa ryhmän kanssa
Opiskelija
- suunnistaa karttaa ja kompassia käyttäen sekä käyttää erilaisia paikantamisvälineitä
- toimii vastuullisesti huomioiden luonnon monimuotoisuuden ja luonnon kestokyvyn
- seuraa ja arvioi erilaisten olosuhteiden vaikutusta asiakasryhmän toimintaan ja tarvittaessa tekee muutoksia suunnitelmaan
- huolehtii retken ruokailutauoista ja taukopaikkojen siisteydestä
- seuraa omien ja ryhmän varusteiden ja välineiden kuntoa ja tarvittaessa huoltaa niitä
- seuraa asiakkaiden psyykkistä ja fyysistä kuntoa ja ennakoi mahdollisia ongelmia
- toimii mahdollisissa eksymis- ja pelastuspalvelutilanteissa sovittujen toimintatapojen mukaisesti
- huolehtii omasta fyysisestä ja psyykkisestä jaksamisesta ja tarvittaessa auttaa toisia
- ottaa huomioon olosuhteista, rasituksesta ja maastossa liikkumisen kestosta johtuvia riskitekijöitä ja esittää keinoja niiden välttämiseksi sekä vahingon sattuessa auttaa asiakasta
- auttaa hätätilanteissa sekä onnettomuuden ja sairaskohtauksen sattuessa.
Erätaitojen hyödyntäminen
Opiskelija
- liikkuu maastossa vuodenajan ja olosuhteiden vaatimusten mukaisesti ja sään vaihtelut ennakoiden
- tekee tulet maasto-olosuhteissa ja huolehtii paloturvallisuudesta
- toimii retkellä tarvittavia erätaitoja hyödyntäen
- kertoo asiakkaalle paikallisesta luonnosta, luonnonilmiöistä, kulttuurista ja eräperinteestä.
Asiakaspalvelu ja vuorovaikutustaidot
Opiskelija
- esiintyy luontevasti ja vuorovaikutteisesti
- kuuntelee asiakasta ja vastaa saamaansa palautteeseen
- toimii rakentavassa yhteistyössä asiakasryhmän kanssa.
Vastuullisuus
Opiskelija
- ottaa toiminnassaan huomioon kestävän kehityksen
- ymmärtää oppaana toimimisen vastuullisuuden
- toimii huomioiden toimintaan vaadittavat luvat ja lainsäädännön.!
Maastoruokailun järjestäminen (15 osp)
Opiskelija
Maastoruokailun järjestäminen
Opiskelija
- suunnittelee asiakasryhmälle toteutettavan maastoruokailun oman tehtävänsä mukaisesti
- valitsee maastoruokailulle soveltuvan paikan
- noudattaa omavalvonnan ohjeita
- huolehtii maastoruokailukohteen siisteydestä ja jätehuollosta
- hoitaa maastoruokailun jälkityöt
- toimii yhteistyössä ryhmän kanssa
- toimii laatutavoitteiden mukaisesti.
Ruoan valmistaminen maastossa
Opiskelija
- valitsee maastoruokailuun sopivia raaka-aineita ja tuotteita
- selvittää luonnon-, lähi- ja kasvisruoan käyttömahdollisuuksia
- laskee materiaalimenekin poikkeamineen ja toimii hävikin estämiseksi
- käyttää ja soveltaa sopivia ruoanvalmistustapoja maastossa
- käyttää ruoan esille asetteluun visuaalisia tapoja, tekniikoita ja apuvälineitä
- tekee maastoruokia ja tarjoilee.
Toiminnan turvallisuus ja vastuullisuus
Opiskelija
- pukeutuu maasto-olosuhteisiin sopivasti ja käyttää henkilökohtaisia suojavarusteita
- toimii hygieenisesti ja käsittelee elintarvikkeita ohjeiden mukaisesti
- ymmärtää lämpötilaraja-arvojen merkityksen sekä arvioi tuotteen käyttökelpoisuuden
- ottaa huomioon erilaiset ruokarajoitteet ja ruoka-aineallergiat
- tekee omavalvonnan edellyttämät mittaus- ja kirjaamistoimenpiteet
- seuraa tuotteiden laatua aistinvaraisesti
- käyttää huolellisesti avotulta ja huolehtii paloturvallisuudesta
- noudattaa elintarvikelainsäädäntöä
- noudattaa elintarvikkeiden kuljetukseen ja säilyttämiseen liittyviä määräyksiä.!
Metsästyspalveluissa toimiminen (15 osp)
Opiskelija
Metsästyksen perustaidot
Opiskelija
- tuntee paikallisen metsästyskulttuurin ja perinteet
- noudattaa metsästyslakia ja asetusta, eläinsuojelulakia ja asetusta
- ottaa huomioon riistan metsästyksessä sallitut menetelmät, välineet ja ajankohdat
- tunnistaa riistaeläimiä, niiden elinpaikkoja sekä yleisimpien riistaeläinten jälkiä ja jätöksiä.
Metsästys
Opiskelija
- ennakoi riskejä ja laatii kuluttajaturvallisuuslain mukaisen turvallisuussuunnitelman
- käyttää sallittuja aseita sekä ansoja ja loukkuja riistan pyynnissä
- valitsee eri riistaeläinten metsästykseen sopivat aseet ja patruunat tai metsästysjouset ja nuolet
- tuntee yleisimmät tavat metsästää metsästyskoirilla ja koirien hoitoon, terveyteen ja käyttöön liittyvät perusasiat
- toimii metsästystapahtumassa huomioiden maaston muutokset, sään ja riistan käyttäytymisen
- toimii hygieenisesti riistaa käsitellessään
- käsittelee saaliin maastossa oikealla tavalla
- kuljettaa riistan sen säilyttämistä, turkisten talteen ottamista tai ruoaksi laittamista varten
- huomioi eläinten käsittelyyn liittyvät voimassa olevat säädökset.
Ohjaaminen
Opiskelija
- ohjaa ryhmää pukeutumaan ja varustautumaan metsästysretken vaatimalla tavalla
- huomioi asiakkaiden kunnon ja metsästyksellisen lähtötason
- huolehtii asiakasryhmän turvallisuudesta turvallisuussuunnitelman mukaan
- auttaa hätätilanteissa sekä onnettomuuden ja sairaskohtauksen sattuessa.
Vastuullisuus
Opiskelija
- ottaa toiminnassaan huomioon kestävän kehityksen
- ymmärtää oppaana toimimisen vastuullisuuden
- toimii huomioiden toimintaan vaadittavat luvat ja lainsäädännön.!
Perinnemaisemien kunnostaminen ja hoitaminen (20 osp)
Opiskelija
Toimintaympäristö ja lajituntemus
Opiskelija
- tunnistaa asiantuntijan kanssa valtakunnallisen perinnemaisemaluokituksen mukaisia kohteita ja perinnebiotoopeja
- tunnistaa alueellisesti merkittävät perinnemaisemat ja -biotoopit
- tunnistaa alueen perinnebiotooppien lajistoa
- tekee asiantuntijan kanssa tarvittavan lähtötasoselvityksen tarvittavista ennallistamis-, kunnostus- tai hoitotoimenpiteistä
- arvioi eri toimenpiteiden vaikutuksia lajistoon ja perinnebiotooppiin
- noudattaa perinnemaisemakohdetta koskevia lakeja ja viranomaismääräyksiä
- etsii taustatietoja alueen maankäytöstä ja historiasta ja soveltaa niitä työssään
- kertoo maanomistajan mahdollisuudesta saada korvausta hoitotyöstä ja ohjaa asiantuntijalle saamaan lisätietoa.
Perinnemaisemakohteessa työskenteleminen
Opiskelija
- tekee ohjeistuksen mukaisia ennallistamis-, kunnostus- tai hoitotöitä perinnemaisemakohteessa
- työskentelee järjestelmällisesti, ergonomisesti sekä sujuvasti
- käyttää ja huoltaa perinnemaisemakohteen kunnostamisessa ja hoitamisessa tarvittavia työvälineitä, kulkuneuvoja ja materiaaleja taloudellisesti, ohjeiden mukaisesti ja vahingoittamatta ympäristöä
- suorittaa tarvittaessa alueen eläinten laidunvalvontaa yksin tai ryhmän mukana
- työskentelee huomioiden oman ja muiden turvallisuuden
- auttaa hätätilanteissa sekä onnettomuuden ja sairaskohtauksen sattuessa.
Vastuullisuus
Opiskelija
- huomioi materiaalin, koneiden ja laitteiden valinnassa taloudellisuuden, turvallisuuden ja ekologisuuden sekä alueen erityispiirteen
- huomioi varusteiden huollossa ja valinnassa ympäristövastuullisuuden
- lajittelee ja kierrättää työskentelyssään syntyvän jätteen kestävän kehityksen mukaisesti.!
- Perinnemaisemien kunnostaminen ja hoitaminen
Porojen talviruokinta (15 osp)
Opiskelija
Töiden suunnittelu ja valmistelu
Opiskelija
- suunnittelee aidat ja muut rakenteet säännöllistä tarha- tai maastoruokintaa varten sekä huoltaa ja korjaa niitä
- suunnittelee rehujen hankinnan ja jakelun ottaen huomioon porojen ravinnon tarpeen, rehun kuljetuksen, säilytyksen ja ruokintaolosuhteet
- suunnittelee ja toteuttaa porojen kuljetuksen ja sijoittelun tarhoihin tai ruokintapaikoille maastossa sekä porojen siirtämisen takaisin luonnonlaitumille
- suunnittelee ruokinnassa syntyvien jätteiden lajittelun, kierrätyksen ja hävittämisen kiertotaloutta edistäen.
Ruokintapaikat
Opiskelija
- ruokkii poroja tarhassa tai maastossa ympäristön sekä työntekijöiden ja porojen terveyden ja hyvinvoinnin huomioon ottaen
- huolehtii porojen veden tai puhtaan lumen saannista
- toimii ergonomisesti ja noudattaa turvallisuusohjeita
- arvioi poron hoidon tarpeen ja toimii tarvittaessa eläinlääkärin ohjeiden mukaan porojen lääkitsemisessä ja muussa hoidossa
- hätälopettaa poron eläinsuojelusäädösten mukaisesti.
Seuranta ja kauden päätöstyöt
Opiskelija
- seuraa talviruokinnan kustannuksia ja tarvittaessa esittää muutoksia niin, että toiminta on taloudellisesti perusteltua
- järjestää ja toteuttaa tarhauksen tai maastoruokinnan maa-alueen siivouksen ja jätehuollon suunnitelman mukaisesti
- huoltaa ja varastoi uudelleen käytettävät materiaalit, työkalut ja välineet.!
Porojen vasottaminen ja vasojen merkitseminen (15 osp)
Opiskelija
Töiden suunnittelu ja valmistelu
Opiskelija
- suunnittelee, valmistelee ja raportoi oman vasotustyönsä
- huomioi jätehuollon sekä ympäristön- ja eläinsuojelun säädökset ja näkökohdat
- valmistelee, huoltaa ja kunnostaa käytettävät aidat, muut rakenteet ja paikat.
Porojen hoitaminen vasotusaidassa
Opiskelija
- toteuttaa porojen ruokinnan tai varmistaa muun ravinnon saannin vasotusaidassa
- huolehtii porojen veden tai puhtaan lumen saannista
- huolehtii vasotusalueen hygieniasta ja sen ympäristön siisteydestä
- huolehtii porojen hyvinvoinnista niin, että poroja ei tarpeettomasti häiritä ja että luontainen käyttäytyminen mahdollistuu
- huomioi sää- ja keliolosuhteet töiden ja toimenpiteiden toteuttamisessa
- torjuu ja ennaltaehkäisee tauteja, sairauksia ja tapaturmia
- seuraa ja tulkitsee vaatimen käyttäytymistä ja sopeuttaa työnsä ja toimenpiteet sen mukaan
- toimii ergonomisesti, turvallisesti ja hygieenisesti.
Porojen merkitseminen
Opiskelija
- määrittelee vasan omistajan
- määrittelee merkitsemisajankohdan vasan kasvun ja kehitysvaiheen mukaan käytettävään merkitsemismenetelmään sopivasti
- tekee porolle korvamerkin välttäen tarpeetonta kipua ja kärsimystä
- järjestää ja toteuttaa porojen maastoon päästämisen ajankohdan, menetelmän ja reitit poronhoitolain mukaisesti niin, että toiminta on turvallista vaatimille, vasoille ja ympäristölle.
Kauden päätöstyöt
Opiskelija
- purkaa tai muulla tavoin huoltaa ja hoitaa käytettävät aidat, muut rakenteet ja paikat
- lajittelee, kierrättää ja hävittää jätteet kunnallisen jätehuoltojärjestelmän mukaisesti
- varastoi uudelleen käytettävät materiaalit ja välineet.!
Poronlihan tuotannossa toimiminen (30 osp)
Opiskelija
Teurastamossa ja lihanleikkaamossa työskenteleminen
Opiskelija
- käyttää ja huoltaa työssä tarvittavia koneita ja laitteita
- noudattaa koneiden ja laitteiden käytössä käyttö- ja turvallisuusohjeita
- huolehtii veitsistä, teroittaa ne ja toimittaa ne tarvittaessa teroitettavaksi
- puhdistaa ja desinfioi omat työvälineensä ohjeiden mukaisesti
- noudattaa omavalvontasuunnitelmaa
- toimii hygieenisesti ohjeiden mukaisesti
- huolehtii henkilökohtaisesta hygieniasta ja suojavaatetuksesta tuotannon kaikissa vaiheissa
- huolehtii työympäristön ja välineiden siisteydestä ja järjestyksestä
- työskentelee työturvallisuus- ja ergonomiaohjeita noudattaen
- käyttää työtehtäviin kuuluvia suojavälineitä
- auttaa hätätilanteissa sekä onnettomuuden ja sairaskohtauksen sattuessa
- noudattaa toimintaa koskevaa voimassa olevaa lainsäädäntöä ja ammattieettisiä toimintatapoja
- lajittelee jätteet kierrätysohjeiden mukaisesti
- selittää poronlihan tuottamisen kustannusrakennetta
- kertoo asiakkaille tuotteiden perinteistä ja käytöstä.
Poron ruhon käsittely
Opiskelija
- osaa poron teurastusprosessin työvaiheet
- arvioi ruhon tai lihan laatua aistinvaraisesti
- paloittelee ja leikkaa poron ruhon standardien mukaisiin lihalajitelmiin
- minimoi hävikin muodostumisen
- huolehtii leikattujen lihojen merkitsemisestä
- huolehtii sivutuotteiden käsittelystä ja kirjaamisesta
- pakkaa ja varastoi tuotteet jäähdytysvaatimusten mukaisesti.!
Ryhmätoiminnassa ohjaaminen (15 osp)
Opiskelija
Ympäristövastuullisuus
Opiskelija
- löytää ympäristövastuullisia toimintatapoja ja teemoja
- seuraa ajankohtaisia ympäristöasioita
- perehtyy vapaaehtoistyöhön ja valitsee itselleen sopivan osallistumisen kohteen.
Ryhmätoiminnan suunnittelu
Opiskelija
- valitsee ryhmälle sopivan ajankohtaisen luontoon tai ympäristöön liittyvän aiheen
- suunnittelee ryhmätoimintaa ottaen huomioon kohderyhmän tarpeet ja vaatimukset
- laatii ohjauksessa tarvittavaa materiaalia.
Ryhmätoiminnan ohjaus
Opiskelija
- soveltaa erilaisia ryhmäyttämisen menetelmiä paikan ja ryhmän rakenteen mukaisesti
- soveltaa erilaisia ympäristökasvatuksen menetelmiä kohderyhmän mukaisesti
- tunnistaa ryhmästä erilaisia kulttuureja ja huomioi niitä ohjauksessa
- käyttää ryhmää ohjatessaan sille sopivia osallistavia ja aktivoivia menetelmiä
- rohkaisee ryhmän jäseniä ilmaisemaan itseään ja luo avoimen osallistumiseen innostavan ilmapiirin
- jakaa vastuuta ryhmässä, seuraa ryhmän toimivuutta ja tarvittaessa vaihtaa toimintatapaa
- ohjaa ryhmää onnistumisen kokemuksiin
- kunnioittaa ryhmän jäsenten mielipiteitä ja kohtelee kaikkia ryhmän jäseniä tasapuolisesti
- hankkii, vastaanottaa ja hyödyntää palautetta toiminnassaan sekä arvioi toiminnan vaikuttavuutta
- huomioi toiminnassaan turvallisuuden ja vastuullisuuden
- auttaa hätätilanteissa sekä onnettomuuden ja sairaskohtauksen sattuessa.!
Tuotteiden valmistaminen luonnonmateriaaleista (15 osp)
Opiskelija
Luonnonmateriaalin hyödyntäminen
Opiskelija
- valitsee käyttötarkoitukseen sopivan luonnonmateriaalin
- selvittää luonnonmateriaalin hyödyntämiseen tarvittavat luvat
- huomioi laatuvaatimukset materiaalin hankinnassa tai keruussa.
Tuotteen suunnittelu ja valmistus
Opiskelija
- osallistuu materiaalin hankintaan yksin tai ryhmän kanssa
- arvioi materiaalin hankinnan menetelmiä ja ympäristövastuullisuutta
- suunnittelee valitsemastaan materiaalista tuotteen
- valmistaa suunnittelemansa tuotteen laadukkaasti yksin tai yhdessä asiantuntijan kanssa
- käyttää oikeita työmenetelmiä ja niihin kuuluvia koneita, laitteita ja työvälineitä turvallisesti
- käyttää materiaalin käsittelyssä asianmukaista suojavaatetusta
- lajittelee, kierrättää ja hävittää syntyvän jätteen kiertotaloutta edistäen
- arvioi valmiin tuotteen laatua
- pakkaa ja varastoi valmiin tuotteen huomioiden pakkauksessa vaadittavat merkinnät.
Markkinointi
Opiskelija
- hinnoittelee tuotteen ja vertailee hinnoittelua vastaaviin tuotteisiin
- hyödyntää markkinoinnissa alueensa perinnettä ja kulttuuria
- valitsee soveltuvan markkinointitavan kohderyhmän tavoittamiseksi
- ottaa huomioon pakkausmateriaalin ja pakkauksen myynnin edistämisen keinona
- hyödyntää verkostoimisen mahdollisuuksia muiden yrittäjien ja toimijoiden kanssa.!
Tutkimuksessa avustaminen (10 osp)
Opiskelija
Oman työn suunnittelu ja raportointi
Opiskelija
- suunnittelee ja järjestää oman osallistumisensa tutkimukseen liittyviin tehtäviin
- tarkastelee tutkimuksen vaikuttavuutta tutkimuksen kohteeseen, alueeseen, elinkeinoihin ja ihmisiin
- tekee raportin työstään ja tutkimusjärjestelyistä sekä arvioi osaansa tutkimuksen suorittamisessa.
Tutkimusryhmässä toimiminen
Opiskelija
- kertoo omia ja alansa lähtökohtia ja näkemyksiä tutkimuksen eri työntekijöille
- ymmärtää asemansa tutkimusprosessissa ja toimii yhteistyössä ryhmän kanssa
- käyttää tarvittaessa toista kotimaista tai vierasta kieltä tutkimuksen käytännön tehtäviin liittyvissä yhteyksissä.
Tutkimustyöhön osallistuminen
Opiskelija
- toimii avustajana erilaisissa tutkimukseen liittyvissä tehtävissä
- käyttää tutkimukseen liittyvissä tehtävissä tarvittavia työvälineitä ja tekniikoita
- käyttää erilaisia aineiston keruunmenetelmiä ja tuntee niiden valintaperusteita
- käsittelee tutkimusaineistoja annetuilla menetelmillä
- ottaa työssään huomioon toiminnan turvallisuuden ja vastuullisuuden
- edistää kestävän kehityksen toimintatapoja.!
Ulkoilualueiden rakentaminen ja hoitaminen (20 osp)
Opiskelija
Ulkoilualueen lähtötason selvittäminen
Opiskelija
- selvittää ulkoilualuetta koskevan lainsäädännön ja viranomaismääräykset
- etsii tietoa kohdetta koskevista säädöksistä ja suunnitelmista
- etsii aluetta koskevaa lähtötietoa, kartta-aineistoa ja käyttäjätarvetta
- huomioi alueen arvokkaat elinympäristöt, luonnonsuojelualueet ja muut luontokohteet.
Ulkoilualueen suunnittelu
Opiskelija
- suunnittelee alueen käyttöä sekä huoltoa ympäristöä säästäen yhteistyössä alan asiantuntijoiden kanssa
- määrittää rakentamista tai kunnostusta tarvitsevia kohteita ja valitsee kohteille sopivat työmenetelmät
- tekee pienimuotoisia laskelmia rakenteiden materiaaleista ja työkustannuksista
- määrittää alueen kulku- ja huoltoreitit yhdessä asiantuntijan kanssa.
Ulkoilualueen rakentaminen ja hoitaminen
Opiskelija
- käyttää ja tulkitsee karttoja ja työsuunnitelmia
- hyödyntää paikallisesti valittuja materiaaleja ja niiden työmenetelmiä
- rakentaa tai huoltaa ulkoilualueen rakenteita ja reittejä turvallisilla työmenetelmillä
- käyttää töissä tarvittavia kulkuneuvoja energiatehokkaasti
- työskentelee ja liikkuu maastossa kestävällä tavalla
- käyttää ja huoltaa tarvitsemiaan työvälineitä turvallisesti
- käyttää henkilökohtaisia suojaimia
- auttaa hätätilanteissa sekä onnettomuuden ja sairaskohtauksen sattuessa
- varmistaa, että alueella kulkeville tiedotetaan käynnissä olevista rakennus- tai hoitotöistä
- kerää tietoa kohteesta alueen opastusmateriaalin tueksi.!
- Ulkoilualueiden rakentaminen ja hoitaminen
Vesistöjen kunnostaminen ja hoitaminen (20 osp)
Opiskelija
Vesistön kunnostustarve
Opiskelija
- tunnistaa paikallisia ja valtakunnallisia vesistöalueita koskevia haittoja
- kerää lähtötasotietoja vesistön kunnostuksesta
- etsii vesistökohteiden kunnostusta ja hoitoa koskevaa lainsäädäntöä, viranomaismääräyksiä ja kohdetta koskevia säädöksiä
- tunnistaa mahdolliset kunnostuskohteet valuma-alueelta
- tunnistaa kohteeseen soveltuvia kunnostusmenetelmiä
- osallistuu toimenpiteiden suunnitteluun työtehtävänsä mukaisesti.
Vesistön laadun arviointi
Opiskelija
- ottaa vesinäytteitä ja tekee mittauksia vesistön laadun selvittämiseksi
- vertailee saatuja näytteiden tuloksia yhdessä asiantuntijan kanssa
- tekee kasvillisuushavaintoja hoitotarpeen määrittämiseksi
- tunnistaa valuma-alueelta mahdolliset veden laatuun vaikuttavat riskitekijät.
Vesistön kunnostustyöt
Opiskelija
- tekee kunnostussuunnitelmien mukaisia vesistön kunnostus- tai hoitotöitä
- käyttää ja huoltaa työssä tarvittavia työvälineitä ja kulkuneuvoja
- työskentelee huomioiden oman ja muiden turvallisuuden
- varmistaa, että ennen työn aloittamista omaa työn tekemiseen tarvittavat pätevyydet
- varmistaa, että alueella liikkuville tiedotetaan käynnissä olevista kunnostustöistä
- auttaa hätätilanteissa sekä onnettomuuden ja sairaskohtauksen sattuessa
- arvioi vaaratekijöitä ja niiden aiheuttamia turvallisuusriskejä työssään.!
Vieraslajitorjunta (20 osp)
Opiskelija
Vieraslajin elinympäristö ja lajituntemus
Opiskelija
- tunnistaa eri elinympäristöjen hoitomenetelmiä
- tekee asiantuntijan kanssa lähtötasoselvityksen tarvittavista toimenpiteistä
- tunnistaa lajikohtaisia torjuntatoimia sekä torjuntayhteistyöhön tarvittavia tahoja
- tunnistaa vieraslajien luetteloon kuuluvia lajeja ja niiden kustannustehokkaita torjuntakeinoja
- tunnistaa alueen elinympäristön lajistoa
- arvioi hoitokohteessa vieraslajien aiheuttamia uhkia ja riskejä
- arvioi torjuntatoimenpiteiden vaikutuksia.
Vieraslajin torjuntakohteessa työskenteleminen
Opiskelija
- noudattaa hoitoa ja torjuntaa koskevaa lainsäädäntöä, viranomaismääräyksiä ja säädöksiä
- arvioi vaaratekijöitä ja niiden aiheuttamia turvallisuusriskejä työssään
- tunnistaa kohteeseen sopivat työmenetelmät ja työjärjestyksen
- tekee suunnitelmien mukaisia hoito- ja torjuntatöitä kohteessa sallitulla tavalla
- työskentelee järjestelmällisesti, ergonomisesti sekä sujuvasti
- käyttää kohteen kunnostamisessa ja hoitamisessa tarvittavia työvälineitä, suojavarusteita, kulkuneuvoja ja materiaaleja
- lajittelee, kierrättää ja hävittää syntyvän jätteen kiertotaloutta edistävästi
- työskentelee huomioiden oman ja muiden turvallisuuden
- ohjaa torjuntatöihin osallistuvia kohteessa turvalliseen ja työsuunnitelman mukaiseen työskentelyyn
- auttaa hätätilanteissa sekä onnettomuuden ja sairaskohtauksen sattuessa.
Tiedottaminen
Opiskelija
- hankkii monipuolista tietoa vieraslajien torjunnasta
- tunnistaa tilanteeseen ja kohderyhmään sopivan viestintäkeinon ja viestintämenetelmän yhdessä asiantuntijan kanssa
- suunnittelee ja laatii ympäristöviestintämateriaalia
- käyttää tiedotuksessa valittua viestintäkeinoa ja viestintämenetelmää.!
- Vieraslajitorjunta
Ympäristökohteen kunnostaminen ja hoitaminen (20 osp)
Opiskelija
Toimintaympäristö ja lajituntemus
Opiskelija
- tunnistaa eri elinympäristöjen hoidon hoitotoimenpiteet
- tekee asiantuntijan kanssa lähtötasoselvityksen tarvittavista ennallistamis-, kunnostus- tai hoitotoimenpiteistä
- tunnistaa alueen elinympäristön lajistoa
- huomioi työssään luonnon monimuotoisuuden ja kulttuuriperinnön
- noudattaa hoitoa koskevaa lainsäädäntöä, viranomaismääräyksiä ja säädöksiä
- arvioi vaaratekijöitä ja niiden aiheuttamia turvallisuusriskejä työssään
- arvioi eri toimenpiteiden vaikutuksia.
Ympäristökohteessa työskenteleminen
Opiskelija
- tunnistaa kohteeseen sopivat työmenetelmät ja työjärjestyksen yksin tai ryhmän mukana
- tekee suunnitelmien mukaisia ennallistamis-, kunnostus- tai hoitotöitä kohteessa sallitulla tavalla
- työskentelee järjestelmällisesti, ergonomisesti ja sujuvasti
- käyttää kohteen kunnostamisessa ja hoitamisessa tarvittavia materiaaleja, työvälineitä ja kulkuneuvoja
- tekee käyttämiensä työvälineiden päivittäisen huollon
- huomioi oman ja muiden turvallisuuden
- auttaa hätätilanteissa sekä onnettomuuden ja sairaskohtauksen sattuessa.
Ympäristövastuullisuus
Opiskelija
- huomioi materiaalin, koneiden ja laitteiden valinnassa ja käytössä taloudellisuuden, energiatehokkuuden, turvallisuuden ja ekologisuuden
- huomioi varusteiden huollossa ja valinnassa ympäristövastuullisuuden
- lajittelee, kierrättää ja hävittää työskentelyssään syntyvän jätteen kiertotaloutta edistäen.!
Ympäristön tilan selvittäminen (15 osp)
Opiskelija
Ympäristönäytteet
Opiskelija
- perehtyy näytteenottosuunnitelmaan yhdessä asiantuntija kanssa
- ymmärtää näytteenoton merkityksen osana laadukasta ympäristöanalyysiä
- ottaa ympäristönäytteitä soveltuvia välineitä käyttäen
- tekee paikannusta karttaa ja paikannuslaitetta käyttäen
- tekee havaintoja kohteen ympäristöstä ja kirjaa ne kenttähavaintolomakkeeseen
- auttaa hätätilanteissa sekä onnettomuuden ja sairaskohtauksen sattuessa.
Kenttämittaukset
Opiskelija
- valitsee kohteeseen sopivat kenttämittarit ja valmistelee ne käyttöä varten yhdessä asiantuntijan kanssa
- käyttää kenttämittareita oikein ja luotettavasti
- kirjaa tekemänsä havainnot ja mittaustulokset mittauspöytäkirjaan tai havaintolomakkeeseen
- huolehtii mittareiden oikeasta säilyttämisestä.
Näytteiden analysointi, tulosten tulkinta ja raportointi
Opiskelija
- tekee yksinkertaisen näyteanalyysin ohjeiden mukaan
- vertaa saatuja tuloksia ohjearvoihin ja arvioi mahdollisia poikkeamia
- arvioi analyysien tuloksia ympäristön tilan näkökulmasta
- vertaa saatuja tuloksia aikaisempiin tutkimuksiin
- laatii analyysituloksista ohjeenmukaisen raportin.!
Ympäristöviestintä (20 osp)
Opiskelija
- ymmärtää ympäristöviestinnän tavoitteet
- hankkii ympäristötietoa monipuolisesti erilaisista lähteistä
- arvioi tietoa ja sen oikeellisuutta ja luotettavuutta
- hyödyntää erilaisia ympäristöjärjestelmiä, -merkkejä ja -väittämiä osana ympäristöviestintää
- huomioi ympäristölainsäädännön työtehtävässään
- tunnistaa tilanteeseen ja kohderyhmään sopivan viestintäkeinon yhdessä asiantuntijan kanssa
- suunnittelee ja tekee ympäristöviestintämateriaalia valittuun kanavaan
- hyödyntää tietokoneohjelmia ympäristömateriaalin tekemisessä
- käyttää valittua viestintäkeinoa ja -menetelmää vastuullisesti
- arvioi viestinnän vaikuttavuutta kohderyhmässä.!
Ympäristöä säästäviin kulutusvalintoihin ohjaaminen (20 osp)
Opiskelija
- tunnistaa ympäristöä kuormittavia toimintatapoja kohderyhmän toimintaympäristössä
- tuntee vaihtoehtoisia ratkaisuja kulutuksen ja ympäristökuormituksen vähentämiseksi kohderyhmän toimintaympäristössä
- tuntee kemikaalien myyntipäällysmerkinnät ja ymmärtää käyttöturvallisuustiedotteen sisällön
- hyödyntää monipuolisesti tietoa neuvonnan kohteena olevasta toiminnasta sekä sitä koskevista laeista ja viranomaismääräyksistä
- suunnittelee ja toteuttaa kohderyhmälle ympäristöä säästäviin kulutusvalintoihin ohjaavaa toimintaa
- neuvoo asiakkaita tekemään ympäristöä ja luonnonvaroja säästäviä valintoja toiminnassaan
- perustelee asiakkaille materiaalivalintojen merkityksen kestävän kehityksen näkökulmasta
- käyttää kohderyhmään soveltuvaa ympäristöviestinnän menetelmää
- laatii kohderyhmälle soveltuvaa neuvontamateriaalia
- kerää palautetta toimintansa kehittämiseksi.!
Tutkinnon osa toisesta ammatillisesta perustutkinnosta, ammattitutkinnosta tai erikoisammattitutkinnosta (5 - 15 osp)
Tutkinnon yleinen osaaminen
- Opintoihin orientoituminen -rastipassi
- Ensiapukurssi EA1
- Hygieniaosaamiskoulutus ja -testi
- Työturvallisuuskortti
Näytä vähemmän
Yhteiset tutkinnon osat, joiden kokonaislaajuus on 35 osaamispistettä (osp), sisältyvät kaikkiin ammatillisiin perustutkintoihin.
Yhteisiin tutkinnon osiin sisältyy sekä pakollisia (26 osp) että valinnaisia (9 osp) osaamistavoitteita.
Pakolliset osaamistavoitteet (26 osp) muodostuvat kolmesta tutkinnon osasta:
- viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen (11 osp)
- matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen (6 osp)
- yhteiskunta- ja työelämäosaaminen (9 osp)
Valinnaisia osa-alueita tulee valita yhteensä 9 osp. Voit valita valinnaiset osaamistavoitteet vapaasti yhdestä tai useammasta tutkinnon osasta.
Yhteishaun ryhmissä opiskellaan yhteiset tutkinnon osat pajoissa. Opiskelu tapahtuu pääsääntöisesti tietokoneella, mutta pajassa käytetään myös kirjoja ja muuta materiaalia oppimiseen. Yhdessä pajassa on opiskelijoita eri tutkinnoista.
Jatkuvan haun kautta tulevat opiskelijat opiskelevat pääsääntöisesti yhteiset tutkinnon osat verkko-opintoina.
Näytä vähemmän
Sinulle laaditaan opintojen alussa opiskelusuunnitelma, jonka mukaan opintosi etenevät. Opintojen sisältöön ja kestoon vaikuttaa mm. alan aiempi koulutuksesi ja osaamisesi.
Jos sinulla on riittävä alan ammatillinen osaaminen, voit osoittaa ammattitaitosi suoraan näytöissä ilman koulutukseen osallistumista. Opiskelusuunnitelmasta käytetään nimeä henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS).
Näytä vähemmän
Koulutus on mahdollista myös oppisopimuskoulutuksena, johon hakeudutaan täyttämällä sähköinen taustatietolomake. Huomioithan, että sinulla tulee joko olla olemassa oleva työsuhde, olet yrittäjä tai olet jo sopinut tulevan työnantajan kanssa mahdollisesta oppisopimuskoulutuksesta. Lomakkeessa kysytään työpaikan tiedot.
Työsuhteinen oppisopimus: HAKULOMAKE
Yrittäjän oppisopimus: HAKULOMAKE
Näytä vähemmän
Tiedotamme opiskelupaikan saamisesta henkilökohtaisesti. Peruutus voidaan tehdä viimeistään 14 päivän kuluttua opiskelupaikkatiedon saamisesta. Jos opiskelija on aloittanut koulutuksen tämän ajan sisällä, tässä tapauksessa peruutusoikeus päättyy koulutuksen aloittamiseen. Peruutusilmoitus tehdään sähköpostilla hakijanpalvelut@hyria.fi.
Maksullisissa koulutuksissa veloitamme koko opiskelijamaksun, mikäli koulutukseen valittu jättää saapumatta ilman peruutusilmoitusta. Opiskelijamaksua ei palauteta, jos opiskelija keskeyttää koulutuksen.
Peruutusehdot eivät koske oppisopimusopiskelijaa.
Oppilaitoksella on oikeus muuttaa koulutuksen sisältöä, siirtää koulutuksen ajankohtaa sekä peruuttaa koulutus.
Näytä vähemmän
Lisätietoja saat Opetushallituksen ePerusteet -palvelusta:
Näytä vähemmän
Koko tutkinnon suorittaminen on tutkintoon johtavassa koulutuksessa ensisijainen tavoite. Lisäksi opiskelija voi suorittaa tutkinnon osa tai osia kerrallaan omaa ammattipätevyyttä edistäen, silloin kun se on yksilön opiskeluvalmiuksien, elämäntilanteen tai työllistymisen kannalta tarkoituksenmukaista. Koko tutkinto on mahdollista suorittaa myöhemmin, jolloin opiskelijalle laaditaan suunnitelma koko tutkinnon suorittamisesta mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä työpaikan kanssa.
Koulutus täyttää täysimääräisen aikuiskoulutustuen ehdot, jos osallistuu lähipäiville, tekee etätehtävät, harjoittelee omatoimisesti ja osallistuu työssäoppimisjaksoille.
Näytä vähemmän
Kiinnostuitko koulutuksesta?
Uudenmaankatu 249
05840 Hyvinkää
Suomi