Ajankohtaista

13.3.2018 10.44

Hyrian teknologiakeskus motivoi opiskeluun ja murtaa raja-aitoja

Hyrian Sakonkadun yksikköön Riihimäelle muodostetaan parhaillaan teknologiakeskusta, johon keskitetään datanomien, ICT-asentajien sekä media-palveluiden toteuttajien yhteiset oppimisympäristöt. Kevään aikana tehdään valmistelutöitä ja syksyllä opintonsa aloittavat voivat halutessaan suorittaa opintoja myös uuden teknologiakeskuksen puolella.

”Kaikki opiskelijat suorittavat oman tutkintonsa pakolliset osat, mutta jokaisessa tutkinnossa on myös valinnaisia ammatillisia osia, jotka ovat sisällöiltään osittain päällekkäisiä”, kertoo koulutuspäällikkö Jukka Lipasti. ”Lisäksi opiskelijat voivat valita vapaammin tutkintoonsa niitä osia, jotka kiinnostavat erityisesti tai jotka hyödyttävät työllistymisessä. Esimerkiksi datanomiopiskelija voi syventää osaamistaan tietoverkoista tai kuvankäsittelystä sen mukaan, mihin työpaikkaan haluaa työllistyä. Teknologiakeskukseen tulee erilaisia osaamisen hankkimisympäristöjä eli ”labroja”, joissa harjaannutaan syvemmin valinnaisissa opinnoissa, esimerkiksi ohjelmoinnissa, tietoliikenteessä, ääni- ja valotekniikassa. Opiskelijan henkilökohtaisessa osaamisen kehittämisen suunnitelmassa (HOKS) on määritelty ne asiat, jotka hänen on osattava päästäkseen omiin tavoitteisiinsa. Oppiminen toteutetaan tavoitteen mukaan entistä joustavammin perinteisen luokkaopetuksen lisäksi mm. ohjelmointilabrassa, tietoliikennelabrassa, studiossa tai työpaikalla."

Uusi tapa oppia murtaa raja-aitoja

”Satsaus teknologiakeskukseen on toki taloudellisesti mittava ponnistus, mutta muutos on isompi opetushenkilöstön ajattelun ja oman työn organisoinnin puolella,” miettii Jukka Lipasti. ”Järjestämme osaamisen hankkimisen kokonaan uudella tavalla. Meidän on opittava pois ajatuksesta, että on vain yksi luokkatila, jossa opetellaan grafiikkaa ja sitä voi opettaa vain opettaja.”

Vaikka teorian opetuksesta vastaa edelleen opettaja, perinteinen opetuksen ja ohjauksen rakenne muuttuu täysin, enää ei voi ajatella, että ”tämä on minun luokkani ja minun opetussuunnitelmani”. Voi olla, että opettaja ei enää opetakkaan luokassa koko kurssin sisältöä. Loppuosaaminen hankitaan erilaisissa labroissa tai työpaikoilla, joissa opiskelijoita voi olla ohjaamassa opettaja, ohjaaja tai yrityksen edustaja. Labrassa voi olla opettamassa eri opettaja kuin se oma. Myös opiskelijoiden määrä labroissa voi vaihdella ja he voivat olla eri vuosikursseilta.

”Erittäin mielenkiintoisen teknologiakeskuksesta tekee myös se, että yhdistämme insinöörialat ja taiteen alat. Samoin tietotekniikan alalla yhdistyvät perinteisesti erillään olleet rauta- ja softapuoli. Vertailemme esimerkiksi datanomin ja ICT-asentajan tutkintotavoitteita ja etsimme yhtäläisyyksiä sekä määrittelemme sen osuuden, jonka opiskelijat voisivat oppia labroissa,” kertoo Jukka Lipasti.

Opiskelija pääsee tekemään sitä, mikä motivoi

Opiskelijan näkökulmasta eri alojen ja tutkintojen välinen yhteistyö ja opintojen räätälöinti on mahtava mahdollisuus. Teknologiakeskus-toimintatapa voi lisätä opiskelumotivaatiota ja auttaa sen ”oman jutun” löytämisessä. Kyseessä on erittäin opiskelijalähtöinen tapa opiskella. ”Harvalla nuorella on amikseen tullessa tarkat tulevaisuuden suunnitelmat valmiina. Ensimmäisestä HOKSista saadaan jo jotain suuntia selville ja samoin ensimmäisen työpaikalla tapahtuvan oppimisjakson jälkeen. Kun mielenkiinto tiettyyn asiaan herää, osaamista kyseiseen asiaan pääsee syventämään kunnolla”, miettii Jukka Lipasti.

Teknologiakeskus mahdollistaa myös nopeamman opiskelutahdin ja erilaisten työprojektien tekemisen osana opiskelua ja tutkintoa. Jos yritykseen työllistymiseen tarvitaan tiettyä erityisosaamista, se voidaan ottaa haltuun jo opintojen aikana. Tarkoitus ei kuitenkaan ole ’työntää’ kaikkia opiskelijoita väkisin samaan räätälöityyn tuuttiin, jos innostusta tiettyyn asiaan ei löydy tai opiskelija tarvitsee rajatummat raamit opintojensa tueksi, opiskelun voi hoitaa edelleen perinteiseen malliin: tiukemmin ohjatusti ja tutkinnon rakenteen mukaan.

Mallista hyötyvät kaikki

Teknologiakeskuksen uusi tapa opiskella ja opettaa hyödyttää koko ammatillisen koulutuksen rajapintaa: opiskelijaa, koulutuksen järjestäjää ja tulevaa työnantajaa. Opiskelija pääsee tekemään sitä mikä motivoi, koulutuksen järjestäjä pystyy tehostamaan tilankäyttöä, koneita ja laitteita sekä työnantajat saavat omiin tarpeisiinsa koulutettuja työntekijöitä.

”Tutkintojen tavoitteissa on yllättävän paljon päällekkäisyyksiä. Meidän ei kannata opettaa samoja sisältöjä kolmeen kertaan kolmessa eri tilassa kolmelle eri ryhmälle. Pohjimmiltaan kyse ei kuitenkaan ole säästämisestä tai tuntimäärien ja kustannusten vähentämisestä. Ennen kaikkea haluamme saada opiskelijan innostumaan, haluamaan oppimista ja työllistymään. Samaa innostusta, motivaatiota ja asennetta toivovat opiskelijoilta myös työnantajat,” kiteyttää Jukka Lipasti.

Lisätietoja:

Hyria koulutus, koulutuspäällikkö Jukka Lipasti
jukka.lipasti(at)hyria.fi
050 431 1830

 


Palaa otsikoihin



Käytämme evästeitä parantaaksemme sivuston toimintaa sekä mainonnan kohdentamiseen. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön.