Ajankohtaista

10.2.2017 8.05

Hyria Village pelillistää opiskelun

”Pelillistäminen ei ole pelaamista – pelin tarkoitus on viihdyttää. Pelillistäminen sen sijaan koukuttaa oppimaan ja antaa työlle merkitystä," tiivistää Sanna Mäyrä AvaDive Oy:stä.

Mistä ihmeestä on kyse? Pelillistäminen (gamification) on maailmalla jo tuttu juttu, erityisesti USA:ssa aihetta on tutkittu jo yli 10 vuotta. Aihe kiinnostaa sekä akateemista maailmaa että liiketalouden väkeä. Pelillistämisessä peleistä tuttuja elementtejä esim. pisteitä tai tasoja käytetään hyväksi kun suunnitellaan opintokokonaisuuksia tai työvaiheita. Pelillisyyttä käytetään tuomaan elämyksellisyyttä ja miellyttävyyttä uusiin ympäristöihin ja sen tarkoituksena on parantaa osallistumista ja sitoutumista - toisin sanoen koukuttaa opiskeluun ja työntekoon.

Hyriassa käynnistettiin keväällä 2016 pelillistetyn opiskelumaailman kehittäminen. Kumppanina projektissa toimii riihimäkeläinen AvaDive Oy. Pilottiprojektissa hyödynnetään AvaDive:n pelillistämisratkaisua, joka perustuu pelitutkimukseen ja motivaatiopsykologiaan. Pelillistämisratkaisun ydin on Harvardin aivotutkimuksen löydös omasta itsestä julkaistujen asioiden voimakkaasta vaikutuksesta: aivomme palkitsevat meitä aina, kun tuomme esiin minuuttamme eli mielipiteitämme, osaamistamme ja kyvykkyyttämme.

Hyria Villagen mahdollisuudet ovat rajattomat

Virtuaalisen opiskelumaailman, Hyria Villagen, perustukset on nyt luotu. Kylä rakentuu erilaisista taloista ja niissä sijaitsevista huoneista. Opiskelija rakentaa ja julkaisee muille nähtäväksi omaa virtuaalivaltakuntaansa, jonka kautta hän käyttää Hyrian koulutuspalveluita, oppii uusia taitoja, soveltaa oppimaansa käytäntöön ja julkaisee tästä tuloksia muille. Samalla Hyria voi kerätä palautetta siitä, millaisia koulutussisältöjä opiskelijat tarvitsevat ja haluavat. Käyttäjiä palkitaan sisältöjen käytöstä ja aktiivisuudesta virtuaalivaluutalla, jolla pystyy hankkimaan vaikkapa kylässä tarjolla olevia muita opetuspalveluja tai Hyrian tuottamia hyvinvointipalveluja.

Hyria Village toimii myös interaktiivisena portfoliona yritysten ja työnantajien suuntaan. Opiskelija voi tallentaa omia saavutuksiaan ja viestiä osaamisestaan ja aikaansaannoksistaan. Kylään voidaan myös lisätä omat talot yrityksille tai muille yhteistyötahoille, jotka voivat tarjota esim. harjoittelu- ja työpaikkoja.

Myös Hyrian kanssa konsortiossa toimiva Hyvinkään-Riihimäen Seudun Ammattikoulutussäätiö HRAKS on kiinnostunut hyödyntämään Hyria Villagea. Virtuaalinen kylä antaa rajattomat, ajasta ja paikasta riippumattomat mahdollisuudet nuoren tukemiseen tai työttömän aktivointiin. HRAKSin talossa voidaan tarjota Hyrian kanssa tuotettuja, työnhakua tehostavia koulutussisältöjä ja tietopaketteja, esimerkiksi kielikoulutusta tai sähköisen asioinnin tukea. Virtuaalivaluutan tienaaminen ei myöskään vaikuta tukiin.

Hyria Villagen ensimmäisiksi ”asukkaiksi” pääsee lähiaikoina noin 20 Hyrian opiskelijaa eri aloilta. Ryhmä testaa kylää ja sen toiminnallisuutta käytännössä ja antaa palautetta jatkokehitystyötä varten. Myöhemmin virtuaalista opiskelumaailmaa on tarkoitus hyödyntää kaikessa opetustyössä alasta tai opiskelijasta riippumatta. Eikä ole ollenkaan mahdotonta, että tulevaisuudessa Hyrian ja HRAKSin henkilökuntakin saa Hyria Villageen omat talonsa ja korttelinsa.

HyriaVillage

Lisätietoja:

Hyria koulutus, verkkopedagogi Niilo Korhonen, niilo.korhonen(at)hyria.fi, puh. 045 7731 1562
Hyria koulutus, Karel McLeod Smith, integraatiojohtaja, CDO, karel.mcleodsmith(at)hyria.fi, puh. 0400 738 029


Palaa otsikoihin



Käytämme evästeitä parantaaksemme sivuston toimintaa sekä mainonnan kohdentamiseen. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön.