17.8.2011 14.59

Tiedote Puun taju -näyttelyyn liittyvistä maahanmuuttajatyöpajoista

Hyvinkään Taiteilijaseura ry:n järjestämän XII TAJU –nykytaide tapahtuman temaattisena sisältönä on Puun taju. Kts. kotisivut: www.hyvinkaantaju.fi.

Puu on ikiajoista asti juurtunut syvälle kulttuureihin: pyhä puu, Boddhi-puu, ristin puu, elämän puu, hyvän ja pahan tiedon puu, Kalevalan Suuri tammi. Hyvinkäällä 10.06.-28.08.2011 poraudutaan nykytaiteen keinoin materiaaliin pintaa syvemmälle, puun tajuun, intuitiivisesti, vaistonvaraisesti, vakavasti tai leikillisesti, henkisesti, tunteellisesti. Kahdestoista TAJU kasvaa mahdollisesti myös luonnon ja ihmisen vuoropuheluksi juurista ja juurettomuudesta Pohjois-Uudenmaan keskukseksi kehittyvässä kaupungissa kesällä 2011.

Työpajat maahanmuuttajille

Maahanmuuttajatyöpajaan osallistuvat Hyrian maahanmuuttajaopiskelijat ryhmittäin. Kussakin ryhmässä on noin 16 opiskelijaa, jotka edustavat eri kieliä ja kulttuureita. Työpajoja on kolmena tai neljänä päivänä, kukin omalle ryhmälleen. Yhdessä perehdymme puuaiheiseen sanastoon, tutustumme Puun taju -näyttelyyn ja keskustelemme puuhun liittyvistä teemoista kuten niiden kulttuurisesta, symbolisesta ja mytologisesta merkityksestä. Miten puuhun liittyvät mielikuvat ja käytännöt vaihtelevat kulttuureittain? Iltapäivällä opiskelijat tuottavat itse puuteemaisen taideteoksen, joka valokuvataan ja koostetaan myöhemmin vihkoseksi. Pajassa valmistuneet teokset tulevat myöhemmin esille Hyvinkään rautatieaseman näyttelytilaan.

Työpajat on järjestäjänyt taiteen maisteri, suomen kielen kouluttaja Salla Lehtinen ja Hyvinkään taiteilijaseura. Pajat toteutetaan yhteistyössä Hyria koulutuksen kanssa.

Yhteydenotto: hyts.taju(at)gmail.com, sallaelina(at)gmail.com

Puun taju -näyttelyssä ovat mukana